Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Anställning vs enskild firma

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-12-04, 19:43 #11
Syversens avatar
Syversen Syversen är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2004
Syversen Syversen är inte uppkopplad
Medlem
Syversens avatar

Citat:
Originally posted by Storen@Dec 4 2004, 12:49
Hejsan!
Jag befinner mig nästan i samma situation, skillnaden är att jag blivit erbjuden en tjänst som kvalitétsansvarig på ett företag inom plastindustrin med ca, 50 anställda. Samtidigt har jag ett eget företag som jag vill spendera mer tid på och utveckla. .. Vet inte alls hur jag skall göra, tryggt med anställning, men kanske lite "tråkigt"

Ps: Mitt företag är verksamt inom webben, helt annan bransch alltså..

*Måste bestämma mig innan Onsdag*
Den där sitsen är bekant. Och jobbig. Arbetar själv som tekniker inom utryckningsfordon och trivs bra med själva arbetet, men inte resten, chef, stämning osv. Sen har man egna firman som jag jobbar en jäkla massa med också, men inte tillräckligt för att leva på. Går inte en dag utan att man har den där frågan i huvudet om man inte kunde vara modig nog att satsa på egna företaget.
Syversen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-05, 15:00 #12
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar

Citat:
Originally posted by myapp@Dec 4 2004, 20:30
Jag har hört talas om regel att man inte får ha enbart en uppdragsvidare för skatteverket för att motverka att alla "vanliga" anställda slutar och jobbar som konsulter istället med sina egna firmor. Någon som vet mer om det?
Har hört samma sak. Har du typ färre än 3 kunder om du driver konsultverksamhet så räknas ditt arbete som fast anställning varvid skatteverket kommer att jaga dina klienter för att kanske driva in arbetsgivaravgift. Se till så att du åtminstonde gör något enstaka mindre jobb för att öka ditt antal kunder.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-05, 21:40 #13
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Robert
Citat:
Ursprungligen postat av myapp
Jag har hört talas om regel att man inte får ha enbart en uppdragsvidare för skatteverket för att motverka att alla "vanliga" anställda slutar och jobbar som konsulter istället med sina egna firmor. Någon som vet mer om det?
Har hört samma sak. Har du typ färre än 3 kunder om du driver konsultverksamhet så räknas ditt arbete som fast anställning varvid skatteverket kommer att jaga dina klienter för att kanske driva in arbetsgivaravgift. Se till så att du åtminstonde gör något enstaka mindre jobb för att öka ditt antal kunder.
Kan säkert vara så, men min sambos moders gubbe (!) jobbar som egenföretagare - Men utför bara jobb åt ett av Sveriges största energibolag. Både som röjjare i skogen vinterid, och som tolk utomlands sommartid.. Än så länge har myndigheterna inte sagt något fast att detta pågått i flera år... Han har i och för sig haft anställda större delen av sin karriär, vilket kanske ses som förmildrande..
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-09, 16:33 #14
Storens avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Citat:
Originally posted by Robert@Dec 4 2004, 16:51
Kör dubbelt ett tag. Ser din "webbkarriär" lovande ut kan du lägga 100% på den och kliva av din fasta anställning.
Japp, det blidde så... På något sätt känns det vemodigt, men man är väl dum som tackar nej kanske. Kommer säkert att få nytta av detta för framtida företagande .
Man får ju i alla fall en betydande roll i bolaget och får aktivt vara med och påverka resultatet.
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017