Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Apache optimering

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-11-29, 04:01 #1
Svartrock Svartrock är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2004
Svartrock Svartrock är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2004
Ska inom kort köra ett test med att gå över från IIS/ASP till Apache/PHP och är ute efter tips på optimeringar av Apache eller annat som kan vara värt att tänka på när man kör apache. Servern är en windows maskin och någon form av nix lösningen är inte möjlig i detta skede.

Siten har ett normalt tryck på ca 3000-4000 samtidliga användare och toppar med ca 6500 användare så det är högt tryck.
Svartrock är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-29, 04:36 #2
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
Davids avatar

Reg.datum: Aug 2003
Jag vet inte så mycket om att optimera Apache på Windowsmaskiner (ett bra sätt att optimera är kanske att byta till -nix?) men jag tänkte bara hälsa välkommen till WN! Jag tycker om helgon.net, trevligt att se dig här!
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-29, 10:49 #3
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Reg.datum: Dec 2003
Med lite sunt förnuft kommer du långt genom att gå igenom hela httpd.conf och ta reda på det du inte förstår i manualen. Ett tips är att inaktivera användningen av .htaccess eftersom det kräver att Apache letar efter .htaccess i alla övermapper (motsats till undermappar) inklusive den mapp förfrågan går till.

På titeln låter det här intressant: http://httpd.apache.org/docs/misc/perf-tuning.html
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-29, 11:50 #4
anders.n anders.n är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
anders.n anders.n är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Cachning på serversidan slår det mesta. Jag älskar klassen Smarty för PHP (smarty.php.net), och den fungerar även i Windows. Den är till för att göra templates på sidor, och där kan du ha cachning av hela eller delar av en sida. Det finns ingen anledning att exempelvis ladda medlemmars presentationer från databasen och parse:a layout-koder varje gång de skall visas. Istället så kan man cacha det, och bara uppdatera cachen när användaren ändrat i sin presentation.
anders.n är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-24, 16:50 #5
Innocast Innocast är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
Innocast Innocast är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
Tips är mycket ram och mmcache från turck... hade tidigare 200 online på ett forum (dedikerad server, p4 2,8ghz med 2gb ram) sen när jag installerade mmcache minskade processorloaden (sett i uptime) med 80% ... från att ha en massiv load på 50 (!!) värsta ja någonsin sett, gick inte ens att ssh:a till burkne... så har jag nu fått ner den till 6 och dubbelt så många användare. har iof kompilerat om kerneln och håller på att byta till reiser 4 så de lär bli ännu snabbare....

så kasta ut windows och kasta in linux :-D
Innocast är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017