FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
För en tid sedan blev en Iranier om jag inte missminner mig tvingad att lämna ifrån sig domännamnet nasdaqtoday.com Nu gjorde jag en ny sökning på namnet och såg då att World News har registrerat det och använder det för att dra besökare till sidan. Finner det lite märkligt att man tvingar av en person domännamnet sedan går ett annat företag (ej Nasdaq) och registrerar det. Någon som är insatt och har lite info om turerna kring nasdaqtoday.com?
Nasdaqtoday är ett litet fyndigt namn eftersom alla programledare i amerikansk tv påannonserar Nasdaqbörsen med formuleringen: "On Nasdaq today..." Hade en gång lite planer på att presentera börsresultatet på nasdaqtoday.info men ligger lågt med detta just nu. Har inte riktigt klurat ut hur jag ska förmå Nasdaq att tillåta publicering av börsresultatet på ett domännamn som de ej äger. :unsure: Kunskap, kommentarer, idéer... någon? Mvh /Stefan |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det var i mitten på 2002 som Nasdaq krävde tillbaka domännamnen nasdaqtoday.com och nasdaqbiz.com från Mr. Mohammad Pouran. Utslaget i WIPO blev, som du skriver, att domänen transfererades till Nasdaq. Efter detta så har inte Nasdaq förlängt domänen, antingen för att man inte vill ha kvar den (man vill bara att inte någon annan skall ha den) eller pga slarv.
När domänen sedan har legat ledig så har "Vanilla Limited" gått in och registrerat domänen (2003-12-27), alltså inte World News, domänen är bara vidarekopplad dit. "Vanilla Limited" förekommer i flera WIPO fall, vilket tyder på att man är profesionella "name-nappers". Om man tittar på utslaget från WIPO så finner man att de ansåg att domännamnet i fråga var förvillande likt Nasdaqs registrerade varumärken, att domänen var tagen i "ond-tro" och att Mr. Pouran inte hade någon legitim rätt till domänen. Om inte ditt förhållande till din domänen nasdaqtoday.info skiljer sig från "Puran-com" på punkt 2 alt. 3 så kommer även du att bli av med din domän om Nasdaq Inc. skulle få för sig att dra dig till WIPO. MVH/ Daniel |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack för informationen namerunner. Nu förstår jag varför Nasdaq själva inte är reggade på namnet. Ja, det verkar sannolikt att de eventuellt kräver namnet precis som nasdaqtoday.com Kanske ingen större vits att börja tillverka något under det namnet? Använder den kanske senare som vidarekoppling till någon annan domän.
Mvh /Stefan |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|