FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Jag är den första att erkänna att en del av mina domänregistreringar faller utanför ramen för det etiskt rätta, och äganderätten kan ibland diskuteras
![]() Men hur är det med ortsnamn egentligen, vem har rätt till deras domännamn? Sen åäö-dotcom släpptes har jag reggat t.ex. täby.com, djurgården.nu & göteborg.com. Har Göteborgs stad automatiskt rätt till alla toppdomäner med namnet goteborg och göteborg.nånting? Eller är det ok för vem som helst att använda sådana domännamn, eller kanske bara de som bor där... Jag vet att .se reserverade en hel del ortsnamn från allmän registrering. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Guest
|
Du kan nog vara lugn. Stockholm stad har ju länge försökt få domänen stockholm.com utan att lyckas. Ett tag hotade ägaren med att göra den till porrsida om inte staden köpte den.
|
||
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag tror att svaren till de flesta av dina frågor återfinns på arbiter.wipo.int/domains/
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Topdomäner som inte ligger under .se får vem som helst registrera utan några som helst invändingar från någon ort eller stad. Hur det kommer att bli med .eu låter jag tiden utvisa.
Försökte att få ett ortsnamn en gång xxxx.se men efter 7 månader så lade jag ner det projektet. Fanns 4 orter med samma namn i Sverige. Så jag fick vandra omkring bland kommunerna och fråga om man fick ta detta namn. De har ju som sagt första tjing på ett ortsnamn. /Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
VIP
|
Jag har lite ortsnamn till salu om någon är intresserad
![]() Säljer dem helst som paket - bud mottages - men kan även sälja ett mindre antal av dem! Gävle.biz Jönköping.biz Köpenhamn.biz Lidingö.biz Linköping.biz Norrköping.biz Nyköping.biz Södertälje.biz Växjö.biz Örebro.biz |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|