Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hastighet hos amerikanska webhotell?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-11-03, 15:10 #1
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar

Ni som har sajter på amerikanska hotell, hur upplever ni hastigheten? När jag valde hotell ville jag ha ett i sverige och kunde inte tänka mig att bandbredden skulle bli ett problem så fort. Om jag flyttar det till USA är jag orolig för att det blir hög "latency" och att communityn upplevs som seg. Det vill jag inte.

Behöver eventuellt flytta min lilla community då vi slagit i taket för bandbredden på webhotellets största konto. Gränsen är 15GB och vi gör slut på dryga 20GB varje månad. Än har vi inte behövt betala något för övertrafiken men kostnaden är egentligen 50kr/GB. Kontot kostar 160:- + moms / månad men det finns ekonomiskt utrymme för större kostnad än så. Skulle gärna se en gräns som är markant högre, gärna 75GB eller uppåt för att ha plats för att utveckla sajten ytterligare utan att oroa sig för trafiken.

Kanske kan webcows vara ett alternativ? Jag har möjlighet att ställa en egen burk direkt hos ISP utan någon större kostnad men vill gärna betala för att få jour för driften, slippa tänka på uppdateringar och daglig backup etc. Det är bara ett hobbyprojekt dock så kostnaden bör vara därefter. Gränsen går någonstans runt 400:- + moms per månad. PHP och Mysql måste jag ha och helst ssh till shell.
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-03, 17:04 #2
Sigurds avatar
Sigurd Sigurd är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Medlem
Sigurds avatar

Citat:
Originally posted by jomper@Nov 3 2004, 16:10
Ni som har sajter på amerikanska hotell, hur upplever ni hastigheten? När jag valde hotell ville jag ha ett i sverige och kunde inte tänka mig att bandbredden skulle bli ett problem så fort. Om jag flyttar det till USA är jag orolig för att det blir hög "latency" och att communityn upplevs som seg. Det vill jag inte.

Behöver eventuellt flytta min lilla community då vi slagit i taket för bandbredden på webhotellets största konto. Gränsen är 15GB och vi gör slut på dryga 20GB varje månad. Än har vi inte behövt betala något för övertrafiken men kostnaden är egentligen 50kr/GB. Kontot kostar 160:- + moms / månad men det finns ekonomiskt utrymme för större kostnad än så. Skulle gärna se en gräns som är markant högre, gärna 75GB eller uppåt för att ha plats för att utveckla sajten ytterligare utan att oroa sig för trafiken.

Kanske kan webcows vara ett alternativ? Jag har möjlighet att ställa en egen burk direkt hos ISP utan någon större kostnad men vill gärna betala för att få jour för driften, slippa tänka på uppdateringar och daglig backup etc. Det är bara ett hobbyprojekt dock så kostnaden bör vara därefter. Gränsen går någonstans runt 400:- + moms per månad. PHP och Mysql måste jag ha och helst ssh till shell.
Som det låter på dig och din community så anser jag att det går ypperligt med ett vanligt webbhotell. Alltså att du inte nödvändigtvis behöver skaffa dig en dedikerad eller välja att bosätta sidan utomlands.

Diskutera fram ett bra pris med ett svenskt (seriöst) webbhotell så kommer du förmodligen undan långt under 400kr / månad. Med ~20gb / månad är det absolut ingen fara att köra på ett webbhotell, bara du kommer bra överens med "webbhotellsdirektören".
Sigurd är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-03, 17:35 #3
jompers avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
jompers avatar

Nej, dedikerad server är knappast något som behövs idag. Problemet inte att hitta ett hotell som tillåter mig förbruka 20GB idag utan ett som låter mig förbruka 40GB eller 80GB i månaden om ett år. Har inte hittat något hotell med servrar i Sverige som har så höga siffror i sina standardpaket förutom möjligen Webcows som tar 295:- / månad för 50GB och 10:- / GB för övertrafik.

Är inte intresserad av ett hotell som egentligen är ett resellerkonto från någon amerikansk serverleverantör heller.
Oläst 2004-11-03, 17:42 #4
Sigurds avatar
Medlem

Medlem
Sigurds avatar

Citat:
Originally posted by jomper@Nov 3 2004, 18:35
Nej, dedikerad server är knappast något som behövs idag. Problemet inte att hitta ett hotell som tillåter mig förbruka 20GB idag utan ett som låter mig förbruka 40GB eller 80GB i månaden om ett år. Har inte hittat något hotell med servrar i Sverige som har så höga siffror i sina standardpaket förutom möjligen Webcows som tar 295:- / månad för 50GB och 10:- / GB för övertrafik.

Är inte intresserad av ett hotell som egentligen är ett resellerkonto från någon amerikansk serverleverantör heller.
Men skit i alla konton... Ta kontakt med webbhotellet via mail och säg precis som det är... Jaghar gjort det, andra har gjort det, så varför kan inte du också göra det? De flesta är mycket positiva till sånt. Vissa till och med sponsrar ju...
Sigurd är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-03, 20:08 #5
jompers avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
jompers avatar

Japp, det är en sådan konversation som resulterat i att jag inte betalt något för övertrafiken hittills. Men för att komma någonvart så är det bra att ha något att jämföra med i prisväg.

I övrigt är jag ju väldigt nöjd med webhotellet jag använder, både vad gäller stabilitet, funktion och support.
Oläst 2004-11-03, 20:18 #6
Lundmarks avatar
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Lundmarks avatar

Reg.datum: Jan 2004
Annars är globat.com ett alternativ som inte är så dyrt med mycket trafik.
Lundmark är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-03, 22:05 #7
Micke04 Micke04 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Micke04 Micke04 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Kanske yahoo webhosting kan vara något ? Dom ska vara stabila och de har generösa gränser. Standard för $19,95 i månaden ger dig 4 GB utrymme och 75Gb överföring. Väljer du PRO så kostar det $39,95 i månaden för 10Gb utrymme och 200 Gb överföring.

Verkar helt ok.. kanske lite sega pingtider men bandbredd och prestanda för många användare är det nog inget fel på! Mycket andra generösa tillägg som tex 50 respektive 100 mailkonton med 2gb i varje....

http://smallbusiness.yahoo.com/webhosting/compare.php

Jag funderar själv på att skaffa standard till ett community som för tillfället drar 40 Gb / mån så jag är intresserad av andras åsikter!

- Micke
Micke04 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-04, 11:05 #8
Jawns avatar
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jawns avatar

Reg.datum: Aug 2004
kör på wopsa .se dem har rätt mycket bandbredd till ett bra pris.
Support och så vidare är kanon - latency? hehe prova xtremetop100 .com eller mobilesheaven .com båda ligger på wopsa .se.
Wopsa hyr servrar på servermatrix vilket har 10 st isps kopplat till hallen så downtime är ju inte att räkna med hehe.
Jawn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-04, 12:20 #9
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar

Reg.datum: May 2003
Om din sida drar 20 gb inom snart framtid tror jag inte ditt största problem är bandbredden, så jag anser att uppgraderingen av ett viruellt konto är väldigt kortsiktig, med största säkerhet kommer du få ett mail från ditt webhotell att ditt projekt dra för mycket CPU för att fungera i en delad hosting miljö när projektet vuxit lite mer.

Som Sigurd skriver, det är nog viktigt att du upprättar en dialog med din host så du kan känna lite vart gränsen ligger, innan du tar ditt beslut.

Sedan skall man tänka på en sak, mer eller mindre alla webhotell gör sina kalkyler på att kunden bara använder en bråkdel av bandbredden som är inkluderad i konto't, direkt när man börjar utnyttja de kvoter man är tilldelad så skall man tänka på att man är inte den kunden som hotellet tjänar pengar på, dvs drar du din kvot kan webbhotellet oftast båda ha och mista dig så förhandlingsläget är risigt.

Citat:
Ni som har sajter på amerikanska hotell, hur upplever ni hastigheten?
Sidan som du just nu läser på är hostad i Houston Texas USA, så det är bara att avgöra själv.

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-04, 15:12 #10
jompers avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
jompers avatar

Det är inte ens inom en snar framtid vi förbrukar 20GB, det är snarare 30GB inom en snar framtid. Hotellets gräns är egentligen 15GB som sagt och hela siten är ganska databasintensiv eftersom 99% av det som skickas ligger i databasen. Har bra kontakt med dem dock, och precis som du skriver känns det som om vi kanske ligger lite i överkant för att vara intressanta som kund. Det känns dock som att t.ex. Globat.com borde ha större acceptans för sådant när de har gränser på över 100GB / månad vilket vi förhoppningsvis inte slår i än på länge. Det är svårt att veta om deras SQL-server är långsam och hur långsamt det verkigen skulle upplevas om vi lägger det på deras servrar.

Kanske är en egen dedikerad server rätt väg att gå, långsiktigt. Är bara lite skeptisk mot att behöva drifta en server själv igen och allt vad det innebär i nertid vid hårdvaruproblem osv. Det är skönt att köpa sig fri från det, men att göra det kostar lite för mycket pengar i dagsläget. Smärtgränsen för riktigt bra hosting är nog ca 500:- / månad, men då går alla pengar dit i stort sett vilke vore lite trist.

Vilken host använder du för wn.se?

Tack för dina råd.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017