FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det florerar en hel del förkortningar här, utan att dumförklara mig alltför mycket (hoppas jag) skulle jag vilja veta vad de olika CPM, CPC, CPT etc står exakt för. Om de e någon som orkar förklara vill säga
![]() Mvh Fredrik |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag ska försöka förklara några förkortningar, de som kan får givetvis utöka / rätta mig
![]() Den som inte frågar får ingenting veta ![]() Här är det som jag kommer på just nu (reserverar mig för fel då jag är relativt trött just nu): CPA = Cost Per Action (annonsmodell som betalar per kvalificerat köp eller registrering) CPM = Cost Per Thousand Impressions (cost per mille? - kostnaden för 1000 annonsvisningar, t.ex. $10 CPM = $0.01 per visning) CPC = Cost Per Clickthrough (kostnaden per klick, kan ibland heta PPC som står för pay per click) CT = Click-Through (definieras som ett klick på en annons som leder till annonsören) CTR = Click-Through Rate (den genomsnittliga, ofta procenten klick per 100 annonsvisningar) CR = Conversion Rate (antal procent av besökarna som utför en viss önskad uppgift) PPS = Pay Per Sale (en modell som betalar en viss summa vid godkänt köp) PPL = Pay Per Lead (liknande PPS, ofta en betalning för en besökare som utför en uppgift på annonsörens hemsida, t.ex. går med i ett nyhetsbrev eller liknande) Hoppas några förkortningar blev lite klarare iaf. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Administratör
|
Ett par till:
CPO/CPT - Cost per order/transaction CPS - Cost per sale CPL - Cost per lead CPTM - Cost per thousand targetted impressions (mao samma som CPM, men en riktad annons) EPC - Earnings per click (används för jämförelser i prestationsbaserad vinst) EPM - Earnings per thousand impressions (se ovan) Nu däremot börjar det stå still i skallen ![]() Många av kombinationerna som börjar med CP, har även sin vän som börjar med PP. När det handlar om annonseringsmodeller brukar det blandas rätt friskt om t ex CPC eller PPC används. PPL används sällan i dess förkortning, medans frasen 'Pay per lead' är rätt vanlig. CPA är desto vanligare att använda som förkortning för annonseringsmodellen (även fast begreppen flyter lite isär, egentligen). PPC börjar ta över som förkortning över annonsmodellen, då sökmaskiner har fått innetermen 'PPC SE'/'PPC search engines'. CPC var övervägande förut. Det hela handlar om man ska se det från annonsvisarens eller annonsörens synvinkel när man benämner annonseringsmetoden, vilket det verkar råda vitt skilda meningar om. Tilläggas kan även att CTR och CPC har varsin extra betydelse, som lyckligtvis sällan används. CTR har används en del som motpart till CT där CTR betytt att besökaren verkligen klickat sig igenom och kommit till den nya sidan, medans CT endast betytt att besökaren klickat på annonsen, oavsett om denna kommit till målsidan. Detta används mycket sparsamt och vad jag vet blir det än mer ovanligt för var dag. CPC kan också betyda 'Cost Per Customer'. Även denna betydelse är väldigt ovanlig jämfört med 'Cost Per Click', men vanligare än den alternativa betydelsen av CTR.
__________________
eldefors.com - Personlig (teknik)-blogg |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Oj jösses, där var det ett gäng. Jag tackar ödmjukast. Nu förstår jag bra mycket bättre i alla fall.
Mvh Fredrik |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|