Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Förkortningar

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-09-15, 04:41 #1
Fredriks avatar
Fredrik Fredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2003
Mycket flitig postare
Fredriks avatar

Det florerar en hel del förkortningar här, utan att dumförklara mig alltför mycket (hoppas jag) skulle jag vilja veta vad de olika CPM, CPC, CPT etc står exakt för. Om de e någon som orkar förklara vill säga
Mvh
Fredrik
Fredrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-15, 05:44 #2
mellow mellow är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2003
mellow mellow är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2003
Jag ska försöka förklara några förkortningar, de som kan får givetvis utöka / rätta mig
Den som inte frågar får ingenting veta

Här är det som jag kommer på just nu (reserverar mig för fel då jag är relativt trött just nu):

CPA = Cost Per Action (annonsmodell som betalar per kvalificerat köp eller registrering)

CPM = Cost Per Thousand Impressions (cost per mille? - kostnaden för 1000 annonsvisningar, t.ex. $10 CPM = $0.01 per visning)

CPC = Cost Per Clickthrough (kostnaden per klick, kan ibland heta PPC som står för pay per click)

CT = Click-Through (definieras som ett klick på en annons som leder till annonsören)

CTR = Click-Through Rate (den genomsnittliga, ofta procenten klick per 100 annonsvisningar)

CR = Conversion Rate (antal procent av besökarna som utför en viss önskad uppgift)

PPS = Pay Per Sale (en modell som betalar en viss summa vid godkänt köp)

PPL = Pay Per Lead (liknande PPS, ofta en betalning för en besökare som utför en uppgift på annonsörens hemsida, t.ex. går med i ett nyhetsbrev eller liknande)

Hoppas några förkortningar blev lite klarare iaf.
mellow är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-15, 08:51 #3
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Ett par till:

CPO/CPT - Cost per order/transaction

CPS - Cost per sale

CPL - Cost per lead

CPTM - Cost per thousand targetted impressions (mao samma som CPM, men en riktad annons)

EPC - Earnings per click (används för jämförelser i prestationsbaserad vinst)

EPM - Earnings per thousand impressions (se ovan)

Nu däremot börjar det stå still i skallen

Många av kombinationerna som börjar med CP, har även sin vän som börjar med PP. När det handlar om annonseringsmodeller brukar det blandas rätt friskt om t ex CPC eller PPC används.

PPL används sällan i dess förkortning, medans frasen 'Pay per lead' är rätt vanlig. CPA är desto vanligare att använda som förkortning för annonseringsmodellen (även fast begreppen flyter lite isär, egentligen).

PPC börjar ta över som förkortning över annonsmodellen, då sökmaskiner har fått innetermen 'PPC SE'/'PPC search engines'. CPC var övervägande förut.

Det hela handlar om man ska se det från annonsvisarens eller annonsörens synvinkel när man benämner annonseringsmetoden, vilket det verkar råda vitt skilda meningar om.

Tilläggas kan även att CTR och CPC har varsin extra betydelse, som lyckligtvis sällan används. CTR har används en del som motpart till CT där CTR betytt att besökaren verkligen klickat sig igenom och kommit till den nya sidan, medans CT endast betytt att besökaren klickat på annonsen, oavsett om denna kommit till målsidan. Detta används mycket sparsamt och vad jag vet blir det än mer ovanligt för var dag. CPC kan också betyda 'Cost Per Customer'. Även denna betydelse är väldigt ovanlig jämfört med 'Cost Per Click', men vanligare än den alternativa betydelsen av CTR.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-15, 13:55 #4
Fredriks avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Fredriks avatar

Oj jösses, där var det ett gäng. Jag tackar ödmjukast. Nu förstår jag bra mycket bättre i alla fall.
Mvh
Fredrik
Fredrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017