FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej! Jag driver min site idag på en server med endast en systemdisk. Detta måste jag ändra på snarast och det jag tänkt börja med är RAID1 och två diskar.
Datorn ifråga är en P3 800, 512MB ram (Linux, debian). Jag har två st WD 80GB 8MB cache jag vill använda till detta ändamål. Kan ni ge förslag på ett bra kontrollerkort jag ska köpa? Jag är ute efter ett ett driftsäkert och bra raid-kort som jag kan använda även om jag byter servern mot något bättre. Pris: alla förslag tas emot. Tack på förhand. MVH C. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
beror ju helt på om det är IDE eller Serial ATA diskar.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag vet inte hur der är med linux men iallefall i windows så kan du ju göra en mirror på 2 diskar. det ger ju inte någon direkt prestanda ökning men säkerhet ger det ju. Och sen så kostar det inget. Och det finns program som kan göra detta till windows så då borde det ju finnas till linux med.
Annars tycker jag att du borde satsa på Promise eller Highpoint. Har haft båda märkerna och dom fungerar väldigt bra. Och enligt mig så är det Promise, Highpoint och adaptec som slåss på marknaden. Och om du nu ska satsa på ett fint raid kort så hade jag rekomenderat att byta till sata eller scsi när jag ändå håller på. Tillexempel så finns det faktiskt begagnade scsi raid kort ifrån compaq och ibm som fungerar väldigt bra. och då sitter det ju extern cache på dom och är helt enkelt mycket fetare. Här är lite förslag på kort. nya då. dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010041304 dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010031439 här är ett med externt minne. Då detta är ett högprestanda kort. Men kostar ju därefter också. Men som sagt. Ta en funderar på om du inte ska byta till scsi när du ändå håller på. Scsi behöver man faktiskt inte köpa nytt. säg att du köper 5st 9gb scsi diskar. och ett kort. då blir det inte så himla dyrt. och då har du säkerhet och prestanda. / Tommy |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|