FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
Finns det någon här som kan tipsa mig om någon bok eller hemsida där det står om hur man sätter upp egna "avancerade" servers, hur man lastbalanserar, räknar ut hur mycket bandbredd och datorkraft det behövs för en hemsida/community osv. Jag vill inte ha en helt nybörjar bok eller info, för jag vet hur man sätter upp en Apache server och MySql. tacksam för svar... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
i windows 2003 advance server står det väldigt bra i hur du sätter upp det du vill ha och hur du kan fördela kraften till olika maskiner mm
/johan H |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
morphius>>
ok... ska tänka på det...men jag skulle helst vilja ha en bok om som förklara alla begrepp, vad man ska tänka på, vad som behövs mm... Hm... men vet du hur det fungerar i praktiken med lastbalanserare?? Hur många datorer behöver man minst för att kunna lastbalansera? Tre eller 2? Jag antar att lastbalanseraren är en dator som bara delar upp "jobbet" och ingenting annat... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
herkules, ta och fundera över dina behov, jag har jobbat med internet länge, driver relativt stora siter och har aldrig behövt fundera på lastbalansering, kanske inte det är det du skall ge dej på först. Sedan lastbalansering sköts ju normalt av ett Network Operating System, det är inte så att det är ett dator-kluser du är intresserad av när du nämner servrar i titel'n Vad är det för projekt du har som är så stort så du måste köra ett kluster, eller är det att du vill kunna rent allmänt? Är det windows du vill lära dig eller är det linux, freebsd osv ... det är nog första frågan som man måste reda ut i jaken på en bra bok? Du nämner "ping" i ämnet, om detta är kommandot ping du tänker på då så är det inte något som normalt tas upp i böcker likt den du söker, det ping jag känner till är en funktion att få en server att "visa att den är med på noterna", det kan du göra från i princip vilken dator som helst, i Windows kan kan välja Startknappen -> Kör -> och knappa in "ping wn.se", tyvärr så stängs Kommandotolkfönstret ner så fort när allt är klart om man använder kör funktionen, så att föredra är Start -> Program ->Tillbehör -> Kommandotolken, och där skriva som jag gjort här under. Microsoft Windows XP [Version 5.1.2600] © Copyright 1985-2001 Microsoft Corporation C:\Documents and Settings\Thomas>cd \ C:\>ping wn.se Skickar signaler till wn.se [207.44.164.121] med 32 byte data: Svar från 207.44.164.121: byte=32 tid=144ms TTL=46 Svar från 207.44.164.121: byte=32 tid=145ms TTL=46 Svar från 207.44.164.121: byte=32 tid=144ms TTL=46 Svar från 207.44.164.121: byte=32 tid=144ms TTL=46 Ping-statistik för 207.44.164.121: Paket: Skickade = 4, mottagna = 4, Förlorade = 0 (0 %), Ungefärligt överföringstid i millisekunder: Lägsta = 144 ms, Högsta = 145 ms, Medel = 144 ms C:\> Thomas Lastbalansering, I IT-sammanhang används lastbalansering i nätverk, för att servrar ska fördela lasten i nätverket mellan varandra. Bra nätoperativsystem utför lastbalansering. Network Operating System, förkortas NOS, ett särskilt operativsystem för nätverk som innehåller speciella funktioner, som t.ex. stöd för fildelning, speciella säkerhetssystem m.m. Exempel på nätoperativsystem är Novell Netware och Windows NT. Kluster, försvenskning av engelska cluster, flera servrar som är sammankopplade till en enda logisk enhet. Avsikten är därmed att öka tillgängligheten för systemet. Begreppet används också för att beteckna grupper av minnespositioner som kan hanteras som egna enheter. Källa: Pagina.
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Som sagt tidigare är det viktigt att veta vilka OS och webservrar man använder (jag tänker nu på sessionshantering spridda över flera maskiner etc etc).
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är php och MySql som ska köras, så det blir väl Linux som OS.
Det jag ska göra är en community, fast ingen vanlig... hur som helst så kommer jag ha 40-50 tusen användare till o börja med och målet är väl 300-400 tusen. Och jag har "bara" en konkurrent inom det området för tillfället, konkurrenten är "nybörjare" och har usel kod och servrar som långsama och ofta nere. För att kunna "slå" ut honom måste jag ha stabil kod och servrar som klarar belastningen på 40-50 tusen användare till o börja med, för han har redan 56 tusen användare. Därför skulle jag vilja räkna ut vad som behövs för att sidan ska vara snabb, vilken abndbredd jag behöver och vad för sorts servrar, var de ska placeras (utomlands eller inrikes) osv... Jag vill lära mig hur servrar fungerar, olika lösningar för att optimera prestandan osv....svårt att förklara, men jag vill ha KOLL på saker o ting, jag vill kunna räkna ut vad som behövs för att klara av besökarnas krav osv... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Vill bara uppmärksamma en grej om kluster.
Säg att man kör ett kluster på 3 maskiner win 2003. Säg att 2 av dom går ner. Då fungerar fortfarande tjänsten som man kör på klustret. Menar kluster ger inte bara mer kraft, utan om man verkligen behöver komma åt tjänsten jämt så är ju kluster att rekomendera. Säg att man har 3 servrar alla står i olika hallar i olika delar utav sverige. På olika linor. Det är mycket som måste gå snett för att allt ska paja. Och sen får man ju kraften med. Men jag är inte säker på hur det blir med bandbredden då. Skickas det mycket trafik emellan servrarna? nån som har koll på det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Thomas
![]() |