Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Dedikerad server i USA?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-10-17, 02:01 #1
Qo-naqs avatar
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar

Känner att det börjar bli dags för mig att fixa en egen dedikerad server. Har kollat runt lite på ett flertal alternativ, bl.a. ev1 och servermatrix. Har självklart ocksåsökt på WN efter svar, men det finns ändå en hel del frågor.

Vad jag fått reda på verkar bl.a. WN ligga på en ev1-server, och hastigheten på sidan är enligt mitt tycke mycket god. Jag har även hört mycket bra om Servermatrix, och med de priserna som de har blir man verkligen sugen.

Har en hel del praktiska frågor som jag skulle vilja få besvarade innan jag lägger ner en massa pengar på en dedikerad.

Hur administrerar man server? Är det möjligt att köra remote, t ex Nexus eller liknande?
Hur ligger det till att installera program på servern? Är det fritt fram, eller måste man hålla på och joxxa fram och tillbaka?
Hur fungerar det att administrera domäner mot servern? Kan man ha obegränsat med domäner?
Hur fungerar det om man vill uppgradera servern?
Enligt Adsense står det att om man har server i USA hålls 30% av inkomsterna inne av IRS och jag vill ju inte betala både rsv och irs =/...?

En del av svaren skulle jag säkert kunna få genom att maila supportern, fast jag är säker på att jag får bättre svar av er. Många av er har ju stor erfarenhet av dessa aktörer, främst ev1.

Tack i förhand!
Qo-naq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-17, 09:56 #2
SkyNet SkyNet är inte uppkopplad
Validating

Reg.datum: Apr 2004
SkyNet SkyNet är inte uppkopplad
Validating

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Hur administrerar man server? Är det möjligt att köra remote, t ex Nexus eller liknande?
När du fått servern uppsatt så har du ju möjlighet att antingen via Telnet/SSH (Linux) eller fjärradministrationen/Terminal Services (Windows) för att logga in på servern.

Citat:
Hur ligger det till att installera program på servern? Är det fritt fram, eller måste man hålla på och joxxa fram och tillbaka?
Tja, det är ju "din" server så du får ju installera vad du vill på den.

Citat:
Hur fungerar det att administrera domäner mot servern? Kan man ha obegränsat med domäner?
Beror på kontrollpanelen och hur många domäner som ingår i licensen för kontrollpanelen du (oftast) får med. Men det går att uppgradera till fler domäner i licensen om man önskar.

Citat:
Hur fungerar det om man vill uppgradera servern?
Hårdvaru- eller mjukvarumässigt? Om vi tar EV1 som ett exempel så står ju du för alla uppgraderingar mjukvarumässigt vad gäller buggfixar, säkerhetsfixar och kernel-kompileringar (Linux). På Windows kör du ju WindowsUpdate precis som vanligt. Hårdvaru köper du till extra som en månadskostnad som EV1 installerar åt dig. Mer minne brukar vara det första man fixar.

Citat:
Enligt Adsense står det att om man har server i USA hålls 30% av inkomsterna inne av IRS och jag vill ju inte betala både rsv och irs =/...?
Kan jag tyvärr inte svara på. Någon annan?

Citat:
En del av svaren skulle jag säkert kunna få genom att maila supportern, fast jag är säker på att jag får bättre svar av er. Många av er har ju stor erfarenhet av dessa aktörer, främst ev1.
Nej, men pratar du med sales först så brukar de kunna vara hjälpsamma. Annars finns oftast mycket information på sajterna. Kolla speciellt över TOS och AUP (Terms of Service och Acceptable Usage Policy) innan du beställer något.
SkyNet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-17, 16:03 #3
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2004
fabians avatar

Jag har tre servrar hos servermatrix och två hos theplanet(.com), det är samma företag, fast servermatrix är "lågpris"-delen.

Det funkar otroligt bra, och som tidigare är sagt så gör du precis vad du vill med din server.

Administration via kontrollpanel om man vill, eller via SSH/telnet, web-admin etc. etc.

Det är ju du som bestämmer vad som skall ligga på den.

Vad det gäller domäner hos servermatrix och theplanet så kan du antingen köra egen DNS server, eller låta dom köra dnser, eller både och. Man får ha så många domäner man vill på sin burk, och dom är snabba på att svara på support om att lägga upp nya domännamni reversen etc. etc. Jag låter dom ta hand om mina domäner.

Jag är otroligt nöjd med hastighet, tillgänglighet, support och allt annat.
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-17, 17:06 #4
Qo-naqs avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar

Vill börja med att tacka för svaren, fortsätt gärna med det =).

Vad skulle ni själv rekommendera?

1. Super Server 3.2 (Servermatrix)
eller
2. Intel Pentium 4 2.4 GHz Package (EV1)

Om det är någon som har antingen dedikerad EV1 eller Servermatrix skulle jag gärna vilja fråga lite mer via MSN =).
MSN: [email protected]
Oläst 2004-10-17, 17:23 #5
fabians avatar

fabians avatar

Citat:
Originally posted by qo-naq@Oct 17 2004, 17:06
Vill börja med att tacka för svaren, fortsätt gärna med det =).

En sak som jag undrar, angående att installera program på servern är om man har programen på CD-skivor hemma.

Ett exempel är om jag skulle vilja installera Nexus. Programmet består av 7 CD-skivor. Det sättet som jag skulle kunna tänka mig att få det att fungera är om jag bin:ar CD-skivorna och sedan installerar dem med t ex Deamon Tools. Tror ni att det går?

En annan fråga är hastigheten. Vad kan man förväntas ha för hastighet om jag skulle ladda ner från en av servarna där (jag vet att det är en relativ fråga)? Vad har du själv fabian?
Ser ingen anledning till att det inte skulle gå.

Jag har som mest kommit upp i ca 350 kb / sekund mot servrarna hos servermatrix.
Oläst 2004-10-17, 18:00 #6
Qo-naqs avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar

Citat:
Originally posted by fabian@Oct 17 2004, 17:23
Jag har som mest kommit upp i ca 350 kb / sekund mot servrarna hos servermatrix.
Oj, det var inte speciellt mycket. Just nu tankar jag ner från mitt webbhotell i full hastighet (jag har 10mbit/s) och tankar i ungefär 1MB/s.

Kan det verkligen vara så stor skillnad?
Oläst 2004-10-17, 19:49 #7
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar

Reg.datum: May 2003
Citat:
Originally posted by qo-naq@Oct 17 2004, 18:00
Oj, det var inte speciellt mycket.
Du kan inte förvänta dig mer från EV1 heller, just up/download är nackdlen när man hyr billiga servrar i USA vart man än vänder sig.

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-17, 20:34 #8
Hjalmars avatar
Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad
Medlem

Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad
Medlem
Hjalmars avatar

Hoppas jag inte stör qo-naq- ändamål för mycket genom att ställa några snabba frågor som hör till ämnet.

Jag undrar hur ni löser databas och mail? Kan man göra allt på samma server? Vad kostar det (mjukvaran)?
Hjalmar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-17, 21:21 #9
wedges avatar
wedge wedge är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2004
wedge wedge är inte uppkopplad
Medlem
wedges avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas
Citat:
Ursprungligen postat av qo-naq
Oj, det var inte speciellt mycket.
Du kan inte förvänta dig mer från EV1 heller, just up/download är nackdlen när man hyr billiga servrar i USA vart man än vänder sig.

Thomas
Det finns dock mycket snabbare alternativ än EV1 (158ms) och Servermatrix (149ms).
Exempelvis ServInt (118ms) och GNAX (125ms). ServInt kostar en del, och GNAX är väl mellanklass.
Nocster/Burst fick 116ms, och där kan man hyra budgetmaskiner om man vill. Och törs, det snackas en hel del om dem.

Siffrorna är helt ovetenskapligt tagna ping, just nu.
wedge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-18, 13:09 #10
fabians avatar

fabians avatar

Sedan antar jag att det är MIN lina som är begränsningen, eftersom jag har 350kb/sekund mot sunet också.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017