Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ta en användares text från en annan sida?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-10-06, 23:14 #1
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Mycket flitig postare

Jag har en liten fundering angående vem som äger en text. Om vi t.ex. tar blocket.se som exempel. Får man kopiera en text från blocket som en användare har sänt in OM man har författarens tillåtelse? På blocket har de en copyright text som säger:

Citat:
Får jag kopiera material från blocket.se till min egen hemsida?

Nej, innehållet på blocket.se åtnjuter katalogskydd enligt 49 § i URL. Uppsåtligt eller grovt oaktsamt intrång i en annans rättigheter enligt URL kan leda till böter eller fängelse upp till två år.
Hur funkar lagen på sidor som har denna texten, och sidor som inte har denna texten. Hade generellt varit bra att veta.
Rasmus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-06, 23:26 #2
Jacob Jacob är inte uppkopplad
VIP

Reg.datum: Mar 2003
Jacob Jacob är inte uppkopplad
VIP

Reg.datum: Mar 2003
Författaren har upphovsrätt på sin text. Om du har författarens tillstånd finns det alltså ingen som kan hindra dig att lägga ut texten på dín hemsida.

För att svara på din andra fråga. En sida måste inte visa en copyright-notis för att den skall gälla.

edit:
Hmm. På Blocket kan man läsa följande:
Citat:
Upphovsrätt: Alla rättigheter till annonstexten och bilden överlåts till B locket AB. Det är ej tillåtet att "låna" bilder från andra annonser eller kopiera hela annonstexter. Bilderna är skyddade under upphovsrättslagen.
Går det verkligen att överlåta rättigheterna på det här sättet?
Jacob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-07, 12:30 #3
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
Flitig postare
Davids avatar

Blocket åtnjuter väl katalogskydd i vilket fall som helst? En annons i sig har väl svårt att uppnå verkshöjd men katalogskyddet är minst lika viktigt.
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-13, 17:21 #4
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by David@Oct 7 2004, 12:30
Blocket åtnjuter väl katalogskydd i vilket fall som helst? En annons i sig har väl svårt att uppnå verkshöjd men katalogskyddet är minst lika viktigt.
Vad menas med det?
Rasmus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-14, 12:01 #5
Davids avatar
Flitig postare

Flitig postare
Davids avatar

Om någon har lagt ner tid och pengar på att skapa en katalog så får inte någon annan komma och kopiera den. Som med allt annat material i hela världen.
Oläst 2004-10-14, 12:56 #6
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Roberts avatar

Katalogskyddet är till för att skydda en samling med material (där ev materialet i sig inte är skyddat pga låg verkshöjd).

Men hur vet man när katalogskyddet slår tillbaka mot den som har snott data? Om en samling med exempelvis 1000 fria texter tas rakt av förstår jag, men när är det tillåtet? Halva mängden?
Hur döms detta egentligen då flera personer faktiskt kan ha samma samling av data...

(om vi samtidigt antar att den som drabbats inte på något sätt kan bevisa att denna person har surfat in på hans sida och snott något, utan bara har konstaterat att de har samma texter i samlingen)?
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-14, 13:49 #7
rahmse rahmse är inte uppkopplad
Nykomling

rahmse rahmse är inte uppkopplad
Nykomling

Hänger på denna tråden när ni ändå pratar om blocket. Dom har ju börjat lägga in en logga på bilderna nu, om jag skickar upp en bild som jag har satt copyright på och dom lägger till sin logga ? Borde inte det vara "fel" eftersom jag har satt copyright på den bilden redan ? (vimsiga tankar från ett förkylt huvud )
rahmse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-14, 14:19 #8
Roberts avatar

Roberts avatar

Citat:
Originally posted by rahmse@Oct 14 2004, 13:49
Hänger på denna tråden när ni ändå pratar om blocket. Dom har ju börjat lägga in en logga på bilderna nu, om jag skickar upp en bild som jag har satt copyright på och dom lägger till sin logga ? Borde inte det vara "fel" eftersom jag har satt copyright på den bilden redan ? (vimsiga tankar från ett förkylt huvud )
svar:

Citat:

"Alla rättigheter till annonstexten och bilden överlåts till B locket AB"
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-14, 17:38 #9
Davids avatar
Flitig postare

Flitig postare
Davids avatar

Citat:
Originally posted by Robert@Oct 14 2004, 12:56
Men hur vet man när katalogskyddet slår tillbaka mot den som har snott data? Om en samling med exempelvis 1000 fria texter tas rakt av förstår jag, men när är det tillåtet? Halva mängden?
Hur döms detta egentligen då flera personer faktiskt kan ha samma samling av data...
Min åsikt är att det är arbete och pengar som spelar roll. Den som lagt ner arbete, tid och pengar på att sammanställa en katalog skyddas av upphovsrättslagen. Om en annan person går och kopierar det man sammanställt så är det (tycker jag) att jämställa med att stjäla. Vill du ha en katalog så får du lägga ner samma tid och pengar på att sammanställa den - eller köpa den naturligtvis.
Oläst 2004-10-15, 10:57 #10
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Det blir lättare att förstå om man t.ex. jämför med en bok. Orden/meningarna i sig är sannolikt inte tillräckligt unika för att vara skyddade av upphovsrätten, men när man sammanställer en massa ord till att bilda en längre text eller bok blir det en egen skapelse som uppnår verkshöjd och därmed är skyddad.

Lite på samma sätt är det med en katalog, länksamling, sammanställning av annonser eller liknande. Varje enhet är inte unik, men själva sammanställningen kan vara det.
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017