Citat:
Originally posted by Robert@Oct 15 2004, 11:21
Men om någon har exakt samma länkar i sin samling som jag har (låt säga 1000st), är det en slump eller kopia? Vad händer om den andra parten har 2000länkar varav 1000 är identiska med mina? Har han snott 100% av mig och lagt till 1000 egna? Mitt resonemang var att det måste vara mycket svårt att bevisa om det inte går att se via webloggar o dyl att denna person faktiskt har varit inne och stulit rubbet.
|
(Jag är inte jurist eller speciellt insatt i hur lagen ser ut för länkar, utan skriver nu efter eget tänkande)
Kan inte tänka mig att att länkarna enskilda skulle vara skyddade. Tänk på Google och andra sökmotorer vars robotar kan indexera varenda länk du har på sidan. Skulle jag hitta på en ny sida och skriva ut länken till den här så kommer nog google att "sno?" den länken. Dessutom så cachar väl google hela webbsidor.
Har dock innehavaren av länksamlingen unika länktitlar som skiljer sig från sidans <title> dit länken går och folk kopierar hela samlingar, eller om man har en länkbeskrivning som man hittat på helt själv och är så pass unik borde det räknas som stöld.
Struktur och upplägg som är kopierat och inte är allmänt sätt att göra det på borde kanske räknas som stöld.
Om man ska göra en länksamling så rekommenderar jag att man använder olika källor till länkarna, använder egen fantasi och utnyttjar metataggar för information. Men länkvägen som sig själv kan jag inte tänka mig är skyddad.