Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Firefox och CSS...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-11-23, 22:17 #11
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Oct 2003
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av digiArt
Citat:
Ursprungligen postat av Anders
Ett exempel är ju alt-taggen på en bild. Ska den visas som ett tooltip? IE gör det, det är det inte alla andra som gör. Om man däremot anger en title-tag kommer man få tooltip i fler läsare.
Läs detta: http://www.usability.com.au/resources/image-text.cfm
Menar du som komplement till vad jag sa eller var det något annat?
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-27, 11:03 #12
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by Anders@Nov 23 2004, 23:17
Menar du som komplement till vad jag sa eller var det något annat?
Det var nog ngn slags kombination, minns inte just nu. Hakade upp mig på ngt kring alt och title.

Se det som ett komplement.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-09, 13:31 #13
matlin matlin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Anders
Citat:
Ursprungligen postat av susja
Vaddå, det är väl webbläsarna och då IE i synnerhet som inte följer standarden från W3C. Själv har jag knappt haft några problem alls sedan jag övergick till att följa XHTML 1.0 standard.
Jo, visst är det så. Men det är mycket som lämnas ute till egen tolkning också, och där kan man inte direkt säga att en läsare inte följer standard. Det är ju därför sidor inte ser exakt lika ut i alla läsare. Ett exempel är ju alt-taggen på en bild. Ska den visas som ett tooltip? IE gör det, det är det inte alla andra som gör. Om man däremot anger en title-tag kommer man få tooltip i fler läsare.
ALT:
Citat:
Several non-textual elements (IMG, AREA, APPLET, and INPUT) let authors specify alternate text to serve as content when the element cannot be rendered normally. Specifying alternate text assists users without graphic display terminals, users whose browsers don't support forms, visually impaired users, those who use speech synthesizers, those who have configured their graphical user agents not to display images, etc.
TITLE:
Citat:
Values of the title attribute may be rendered by user agents in a variety of ways. For instance, visual browsers frequently display the title as a "tool tip" (a short message that appears when the pointing device pauses over an object).
Saxat från W3C, jag tycker att det är väldigt tydligt ... Inget är fel inget är rätt.

Faktum är att om du känner att du behöver ett "tool tip" på en bild så har du antagligen valt fel bild. En bild säger mer än tusen ord sägs det ju och om du känner att du behöver tillföra något yttreligare för att förklara nåt som bilden inte lyckas med så byt bild!

Om bilden däremot inte visas så kan det ju vara trevligt att få veta vad bilden skulle ha visat, detta skall inte ses som ett komplement till bilden utan som ett ALTernativ när bilden inte kan visas, eller när surfaren inte kan se bilden för att hon/han är blind.

Hur som helst, att säga att specen är otydlig innebär ju bara att man inte läst den ordentligt.
matlin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-09, 13:43 #14
Medlem

Medlem

Det som skiljer mest mellan MSIE och MF är i QuirksMode där de gör skillnad på hur vidd räknas.

MSIE räknar fel medans MF räknar rätt. Om man kör strict doctype, vilket får båda browserna att köra i Standard Compliance Mode, så räknar båda likadant. Om man kör Windows .... *suck*
matlin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-09, 16:30 #15
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av matlin
Saxat från W3C, jag tycker att det är väldigt tydligt ... Inget är fel inget är rätt.
Jag skulle inte vilja kalla det för "otydlig" för det går ju att tyda, däremot är den fri för tolkning vilket leder till olika implementation i de olika läsarna. Att ALT används av IE för att visa ett "tool tip" är enligt min mening fel om bilden har laddats. För om bilden laddas behövs ju inte alternativet...

Citat:
Originally posted by -matlin@Dec 9 2004, 14:31
Faktum är att om du känner att du behöver ett "tool tip" på en bild så har du antagligen valt fel bild. En bild säger mer än tusen ord sägs det ju och om du känner att du behöver tillföra något yttreligare för att förklara nåt som bilden inte lyckas med så byt bild!
Ett "tool tip" kan tillföra extra information som inte framgår av bilden på ett bra sätt. Jag tycker inte alltid det är motiverat att byta bild. Exempel:
Lunarstorms fötter för gästboken, ska den innehålla lika många fötter som nya inlägg?

Citat:
Ursprungligen postat av matlin
Hur som helst, att säga att specen är otydlig innebär ju bara att man inte läst den ordentligt.
Ju fler gånger man läser den ju fler saker kommer man på som kan tolkas på olika sätt, så är det nog med det mesta.
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-12, 14:22 #16
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Reg.datum: Apr 2004
Men man kan heller inte tänka "Jag följer standarden och även om det inte fungerar IE så är det deras problem". Det är mitt problem om inte alla besökare ser sidan lika dan. W3C är mer som en vägledning till den punkt där så mycket som möjligt ser lika dant ut... Jag hade stora problem att få mina div-taggar dit jag ville och när jag väl lyckades och den validerade rätt så öppnar jag Firefox och opera och då undrar jag om dessa webbläsare överhuvudtaget vet var margin är.

Jag har insett att jag kommer köra 2 olika styles, det tar för lång tid om det ens är möjligt att få sidan att se lika ut. En för IE och en för resten. Båda validerar men de passar bara till det de är kodade för.

Personligen anser jag att det IE följer är en standard då över 90% av normalsurfarna använder denna webbläsare.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017