FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Problem med extern HD! HJÄLP!!!
Jag har köpt en extern HD, Lacie 180 GB, d2, firewire, använder den som backup till min bärbara laptop. Har haft den i snart i två år. Fungerar bra tills nu. Nu vill den formatera om sig i den bärbara datorn? Jag kommer inte åt informationen på den :-( När jag kopplar in den externa disken på min stationära dator, då finns den inte, syns inte till? Jag har uppdaterat drivisar, vad mer kan jag göra? Hjälp!!! Jag behöver komma åt information som finns i disken! HJÄLP!!! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag känner igen mig i ditt beteende; man har en disk avsatt till bakup men allt eftersom tiden går så börjar man spara undan lite saker där... tills en dag då den crashar!
![]() Hade det bara varit en backupdisk så är det ju bara att ta förlusten och köpa en ny (och göra en ny backup till den nya disken), men jag förstår att du behöver hjälp om du vill ha filer ifrån den. Ett första tips är att öppna den och se om någon kabel har börjat glappa inuti disklådan, ev testa disken "löst" via datorns moderkort (via SATA/UATA eller vilken standard den använder internt inuti lådan) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag skulle rekommendera att du sätter in disken i en dator med Linux. Där får du mer information om vad som händer, i Windows gäller ju "need to know basis".
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Antar att Lacie, liksom alla andra HDD-tillverkare, har diagnosverktyg att använda.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag tackar för era inlägg. Ska testa era förslag.
Får höra i min bekantskapskrets om det är någon som använder sig av Linux ... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Du behöver inte oroa dig. har varit med om samma saker. Blandannat att inget syns den ser ut som om den är formaterad typ. Jag vet ett program som löser det hela. Men jag kommer inte på det just nu. Men det löser problemet. Postar namnet om några timmar.
/Tommy |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
![]() Jag är lite orolig för att jag har alla bilder på grabben i disken från dg 1 och har inte hunnit bränna ner dem eller framkalla bilderna på foto papper än. Skicka gärna 1 länk så fort du kan ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|