FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej.
Jag letar efter ett webhotell där man kan få riktigt mycket trafik, typ 250GB för max 300kr i månaden. Jag utgår från att det inte finns i sverige, så USA funkar om inte annat finns. Alternativet är att jag kör min egen server på min 10Mbit lina. Hur mycket trafik klarar man att hosta själv? Vill klara minst 250GB i månaden och ca 15000 besökare per dag. Jag har en bra dator, 2.8Ghz, kan uppgradera till 6 gig ram, schysst moderkort osv. Klarar min dator + linan det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Förmodligen är det avtalsbrott, läs igenom ditt avtal med din ISP.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Men om jag uppdaterar till 100Mbit då, då har jag 300 fria gig per månad...
Eller var det något annat du menade? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Läs avtalet.
edit: gissar på att du har bredbandsbolaget. 6.4 Abonnenten får ansluta datorresurser, såsom en server, till Bredbandsbolagets nät under förutsättning att det sker fritt och för privat bruk och inte mot betalning. Oavsett vad som nu angivits förbehåller sig Bredbandsbolaget rätten att stänga av Tjänsten om Bredbandsbolaget eller annan drabbas av olägenhet med anledning av Abonnentens anslutning eller nyttjande av datorresurs som anslutits enligt ovan. Abonnenten åtar sig att hålla Bredbandsbolaget skadeslöst för eventuella skador som orsakas av anslutningen av sådan server mm. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Om du har en riktig dedikerad internetanslutning på 10 Mbps (bör kosta från cirka 6 000kr/mån exkl moms) så är det inget problem.
Bredband innebär normalt överbokad kapacitet och förbud mot egna servrar. 250 GB är så pass mycket trafik att det borde märkas dessutom. Räknade lite snabbt, men 250 GB fördelad jämnt över dygnet innebär en genomsnittlig belastning på 1 Mbps. Med så pass många besökare som det bör innebära borde du också kunna dra in nog mycket pengar för att betala för dig. Hör av dig till några webbhotell för offert. Räknar du med svenska besökare eller besökare från andra delar av världen?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag vet många servrar *host* som ligger på bbb med över 30gb om dagen, in och ut.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tror inte att BBB bryr sig ett dugg faktiskt..
250 gb/månaden är nada för en modern dator, däremot 15k besök om dagen.. det beror juh lite på vad du skall göra. Visa statiska htmlfiler eller bilder.. inga problem. Om du däremot skall börja köra databaser och grejer så kan det bli tight säger jag. (Eftersom du troligen kommer ha minst 70% utav din trafik under en tredje del utav dygnet såvida du inte kör en internationell site som har lika fördelad trafik). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag räknar med att så småningom hosta sidor för hela världen. Men ändå ha runt 7k på min svenska del.
HTML och bilder är presis vad sidan kommer att innehålla. Eventuella databastjänster kan jag hosta på en betalserver om jag behöver sånna. Man kanske kan komma runt att man tjänar pengar på sidan om man hostar förstasidan och betalsidan på en betalserver och bilder mm som drar mycket på trafikstorleken på min egen bbb server. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nja. Om det är ett konto på webhotell med databas och vissa sidor genereras och hämtas därifrån (direkt av användaren) bör det kunna fungera.
Även om det känns mer seriöst att lägga allt på samma ställe med en riktig anslutning.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|