FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej på er
Har precis avslutat mitt affiliateprogram hos affiliator pga några saker som jag nämner nedan, tänkte jag skulle höra med er vad ni har för erfarenheter av affiliateprogram? För vår del upptäckte vi att väldigt många av våra gamla kunder som redan kände till oss gärna besökte oss via affiliatelänkar gång på gång, och det kändes alltför dyrt i längden. Visst när du betalar provision per sale så borde man kanske stå ut med det, men om man som oss nästan alltid har rabattkuponger till gamla kunder blev det för dyrt i längden att betala både provision på gamla kunder samt rabatter Jag har haft stora problem med att få hjälpa av affiliators kundtjänst när jag inte har velat att mina affiliates ska köra google adwords direkt till vår butik, något som gjorde mig less. Sedan är jag less på alla dess småbloggar som inte genererar mycket egentligen. Känns som att det är få kvalitétssidor hos affiliator. Nu vill jag gärna veta, vad är era erfarenheter av affiliatemarknadsföring? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Spelar det egentligen någon roll om du får 100 kunder från 100 olika småbloggar, eller om du får 100 kunder från en större sajt?
Du verkar ju betala per sale så det spelar väl ingen roll? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
problemet är att jag får inga kunder alls från småbloggarna, bara en massa frågor om hur de ska lägga upp mina baners, när de får pengar osv. Hade jag fått kunder hade det väl varit en sak... nu får jag mest bara jobb....
sedan var frågan hur tycker ni att affiliatemarknadsföring fungerar i from av annonsör? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Är nyfiken på er syn på sajter som cashback-sidor, shoppingsajter som jämför produkter och liknande.
Ger dessa någon försäljning egentligen? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har haft några sådana som affiliates och de gav hyfsat med trafik och förtjänst i förhållande till andra affiliatesajter.
En av de bättre var en som byggde en spegelshop och länkade alla produkter i den till oss. samtidigt kan jag tycka att det blev väldigt fel eftersom kunderna ibland inte visste vart de handlade och blandade ihop vem som var vem. Även kändes det fel att de tog alla produktbeskrivnignar och sådant rakt av. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Kände att jag behövde tillägga lite här då vi nämns i texten. Sedan är jag less på alla dess småbloggar som inte genererar mycket egentligen. Känns som att det är få kvalitétssidor hos affiliator. Här beror det lite på vad för produkt man erbjuder samt vilken ersättning man ger. Tyvärr är inte Sveriges kattmarknad tillräckligt stor utan det blir mindre, privata sajter inom området. Tråkigt men sant. Jag har haft stora problem med att få hjälpa av affiliators kundtjänst när jag inte har velat att mina affiliates ska köra google adwords direkt till vår butik, något som gjorde mig less. Detta skulle vi givetvis ha ordnat. Jag förstår dock inte vart du har vänt dig då jag inte hittar någon förfrågan från dig vare sig i systemet eller i min mail. Detta är något som tar 5-10 minuter att fixa till så det känns dumt att en sådan sak inte blir gjord om du önskat det. Beroende på produkt vill man nå olika typer av affiliates. Har du ett varurprov du vill få ut till intressanta kunder eller att du vill värva medlemmar till en tjänst fungerar incentive/cashback sites ypperligt, erbjuder du en tjänst så vill du nå testsajter och portaler som behandlar din typ tjänst (T.ex. elavtal, mobiltelefoni osv). Det finns inte ett recept för affiliatemarknadsföring utan otroligt många strategier och möjligheter och det är också det som är det fantastiska med affiliate. Mina generella råd gällande affiliatemarknadsföring är följande. * Ha en realistisk syn på din målgrupp och vilka volymer som du kan generera. * Var ödmjuk och lyhörd mot dina affiliates. * Uppdatera annonsmaterial löpande och arbeta med kampanjer och rabattkoder. * Arbeta aktivt med kampanjen och kontakta sajter du vill samarbeta personligen. Du kan din verksamhet bäst, du kan marknaden och försök erbjuda bättre ersättning till sajter som du får en bra kontakt med. MVH Jimmie |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det är bland annat därför jag söker få veta hur det fungerar för andra annonsörer. Kattmarknaden är liten, jag vet, men det finns en hundmarknad också. Tyvärr består den av 98% husdjursbloggare utan trafik vilket gör det lite jobbigt ibland. Ang den hjälpen med adwordsen så har jag mailat dig för länge sedan både dig och emil, samt att den funderingen finns i en tråd här på WN också och det var i samband med den jag mailade dig. Gå gärna in och friska upp minnet. http://www.webmasternetwork.se/f9t31024hl-st255.html mvh Katrin |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||||
|
|||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Citat:
Vi får tacka för denna tid, ni var med redan 2006 när vi startade Affiliator. Jag önskar dig all lycka och att hoppas du kan fortsätta utveckla Swecat. MVH Jimmie |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det är inget att göra åt precis som du säger, jag hade mest kontakt med Emil då och det föll nog mellan stolarna. Det var heller absolut inte huvudskälet till att jag sa upp mitt program, utan huvudskälet var för mycket jobb och för mycket kostnad / kund. Tvärt om har jag varit nöjda med er i alla år, men man måste utvärdera vad man håller på med då och då och det gjorde jag och kom fram till att stänga ner :-)
Jag ska prova lite andra marknadsföringsidéer så får vi se vad det ger, kanske kommer jag tillbaka så småningom, man vet aldrig vad framtiden har att ge :-) Nu startar jag ju snart en ny butik, en trädgårds och inredningsbutik helt skild från djurbranschen, och den tror jag mer på att ha ett affiliateprogram för eftersom marknaden är större, och den borde vara lättare att locka affiliates till. Vi kanske får starta upp ett samarbete kring den framöver :-) Är fortfarande intresserad av andras erfarenheter kring affiliateprogram som annonsör. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||