FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej
Jag undrar om verkligen webbhotell kan kräva betalt av kund för domäner som är utgående? dock har jag inget minne av att ha kontaktat dom men man förnyar dom väll ändå som man gör hos Loopia och .se? alltså skiter man i att betala nästa faktura så skall man väll ändå inte få en faktura och en påminnelse avgift för det. hotellet gäller Webbkonsulterna AB (wk.se) Varför jag frågar är ändå för att dom har ju tagit betalt för domäner dom inte skall, om jag nu minns rätt. fik en faktura på över 700skr på en .dk .com & .net tyckte det var dyrt men när jag ringde så beskrev han jag pratade med att det bara var att betala eller gå till polisen, vilket jag betalade men nu känns det hela konstigt då när jag läste om .dk att om man skall ha domänen så tar register som har hand om .dk fakturorna, inte webbhotelet, vilket jag nu står här. Jag kan ta det hela om jag har gjort fel men någonstans i kroppen säger att wk.se har gjort fel och försöker lura en på dessa pengar, men ni som har kunskaper om felet kan skriva övriga kan vara tysta som inte består av kunskapen jag vill ha. Dock vill jag påpeka att detta är första gången och första hotellet som det har hänt hos. inte äns lågbudget eller hotell i andra u-länder har gjort så här. men som sakt vad skall jag göra? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det beror helt på vilket avtal du ingått med din domännamnsleverantör.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om avtalet säger att du måste säga upp en domän innan (knasigt sätt att hantera domäner tycker jag...) då kan det stämma, annars ser jag ingen anledning till att du ska behöva betala en eller flera domäner om du inte vill förnya dom.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
eller är jag bara för trött, hjälp gärna till om ni ser det. Sökte på deras avtal och ser inget om att man måste betala för år 2 om man inte vill, men har dom andra avtal än det på kundtjänst sidan? behöver er hjälp mer än någonsin, för sådana här skumma avtal som dom sätter är inte vanligt enligt mig men nu är jag lite trött och irriterad. Som sagt jag blir glad om någon kan peka mig till rätt ställe. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tror att generellt sett kör de flesta med vad vi på City gör också - dvs betalar du inte så löper de ut och faktum är att det gäller webbhotell-paketen också - dvs efter visst antal dagar stängs det helt enkelt ner. Dvs utan att någon kommer och jagar dig. Man betalar ju dessa saker i förskott.
Har de inte något tydligt avtal om detta så skulle jag vilja säga att du utan tvekan kan anta att om du inte betalar så löper det ut och du blir av med domänerna - utan att de kommer efter dig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Sen vet jag inte vad som är bäst egentligen. Har i verksamheten testat båda varianterna, att autoförnya utan betalning och kräva betalning av kunden samt att inte förnya förrän betalningen kommer in. Har dock fastnat för det senare alternativet då det är mindre administrativt jobb med det sättet. Det finns kunder som tycker att det är dumt att domännamnet har "försvunnit" när de glömt att betala, och på samma sätt de som anmärker på att tvingas betala en faktura då man inte vill ha domännamnet (fast man inte sagt upp det). Förstår problemet men det är nog inget du kan göra. Jag gissar att detta står i villkoren... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
wk.se/kundtjanst/avtal.asp
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
§ 3.2 Avtalet löper årsvis och förlängs automatiskt.
§ 3.3 Uppsägning av abonnemanget ska ske 30 dagar innan avtalstidens utgång. Uppsägning ska ske skriftligen (undertecknad av abonnenten) via brev eller fax. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Mjo var tvungen att faxa in, lite old schoool.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|