FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ska plugga som webbutvecklare på KY-Akademin till hösten och söker frenetiskt en lägenhet.
Så om någon kan tänka sig att dela eller nått liknande så är jag intresserad ![]() Är en 20 årig lugn kille från Strömstad (16 mil norr om gbg) som är både djur och rökfri. Är intresserad av bl.a. film, musik, design och programmering. Skicka ett mail till patrikelfstrom[snaböl-a]gmail.com Hoppas vi ses ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Hej,
Jag hamnade i lägenhetssökande-träsket i början på December -08 och följande har jag lärt mig:
Efter att ha sökt över 400 lägenheter via Boplats.se och endast en visning - som för övrigt var riktigt sunkig - så bestämde jag mig för att ge mig in på bostadsrättsmarknaden, och efter 2-3 månader så fick jag precis den lägenhet jag ville ha. Rekommenderar Hemnet.se som listar samtliga bostadsrättsobjekt med en fin filter/sökfunktion. Lycka till och välkommen till Götet ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
För att få lån kan det vara bra att ha föräldrar som tar lånet, och så betalar du ränta och amortering via dem. Var också uppmärksam på månadsavgiften, du vill hitta en bostadsrätt i en äldre förening med stabil ekonomi som inte har så mycket lån kvar och därför har låg månadsavgift (månadsavgiften skrivs ju dock ut i alla listningar så det är lätt att skumma igenom). Det finns för övrigt en del bostadsrätter som säljs viaBlocket också, och en konkurrent till Hemnet är den nya sajten Booli.se, väl värd att kolla upp. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Av min erfarenhet att dömma så fick jag inte låna i någon annan bank än SEB - då jag saknade 10% kontantinsats. Detta var dock inga problem för min bank (SEB) vid min hemort då de känner till mig. En handläggare på en bank har mycket att säga till om. Tänk även på att dagens räntor är väldigt låga och de kommer att stiga. Bara så att du har med detta i din ev. ekonomikalkyl. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Bostadsrätt blir nog lite dyrt. Kanske inte i längden men med tanke på att man kanske bara ska bo där i två år.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Fast PEAB är en byggherre och har väl inte så mycket egna hyresfastigheter.
Å andra sidan så får de nog inte sålt allt de byggt så det kan finnas chans att hyra genom dem, men jag vet då inte hyr hyresavtalen ser ut då brf föreningarna hellre vill ha fullvärdiga medlemmar som boende i fastigheten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Sätt in en annons i GP om att du vill hyra. En kompis fick nyligen napp på det sättet.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
köp ett tält. eller hyr en företagslokal (dom finns det gott om).
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Ibland har GP annonserbjudanden typ tre dagar, betala för två. I vilket fall som helst kostar det inte så mycket, speciellt inte jämfört med en bostadsrätt. B) Just nu känns det dessutom lite osäkert att köpa (tycker jag). Räntorna är rekordlåga tack vare att riksbanken vill mildra finanskrisen och det trycker upp priserna med flera hundra tusen. Frågan är vad som händer när räntorna blir normala igen, droppar priserna på lägenheten samtidigt som räntan går upp och därmed månadskostnaden? Man tar ju ofta lån på minst 30 år. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag vet en 2:a i Vallda utanför Kungsbacka som eventuellt skall hyras ut i andra hand. Tar runt 45 minuter med buss & pendeltåg till göteborg C om allt stämmer.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|