|
Medlem
|
|
Reg.datum: Feb 2006
|
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2006
|
Tänkte bara rådfråga er vad som kan göras (Off Topic). En kamrat till mig som är ny i Sverige fick via arbetsförmedlingen "Praktik jobb" där tanken bakom denna satsning är att få ut folk på arbetsmarknaden. Arbetsförmedlingen står för lönen under sex månader och därefter är det upp till arbetsgivaren om denna önskar anställa personen i fråga. Problemet med min kamrat är att han inte känner till de svenska lagarna och vad som är praxis vid löneutbetalning.
Nu har det visat sig att han fick en bråkdel av den lön arbetsförmedlingen hade utlovat honom. Boven i dramat är arbetsgivaren som helt enkelt räckt över några tusenlappar varje månad över disk, där varken löne specifikation eller kontoutbetalning registrerats. Lönen har varit olika stor varje månad men aldrig de 15 000 arbetsförmedlingen utlovat. När de sex månaderna löpte ut visade sig en revisor upp och bad min kamrat skriva under de olika lönespecifikationerna för de gångna sex månaderna. När han väl deklarerat har det visat sig att trots de papper som han skrev på så har han blivit blåst på minst 20 000 kr. Arbetsgivaren bortförklarar saken med att han betalade arbetsgivaravgifter för den tid han var där samt andra omkostnader så som försäkring m.m. för de saknade pengarna.
Någon som vet hur man kan gå tillväga för att komma tillrätta med detta fusk? Revisorn är uppenbarligen lika inblandad i detta som arbetsgivaren.
Kan nämna att arbetet utfördes i en liten butik.
|