FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Om jag har en blogg om djur. Och så finns det en annan hemsida som skriver massor om djur, ny djurmat m.m. Får jag visa deras RSS på min blogg och spara ner det och ha en sida där jag vissar allt från deras RSS? Någon som vet ngt?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Upphovsrättslagen gäller, som vanligt. Kontakta avsändaren av rss för tillstånd.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Min känsla är att man får använda sig fritt av den, då RSS är framtagen för att andra ska kunna läsa/presentera/visa det material som man väljer att ha med i sin RSS. RSS är framtagen för att andra ska nyttja den. Och om man inte ska få göra det i kommersiellt syfte eller om de vill "skydda" sin RSS känns det som att det är upp till dem att ange vilka specifika regler som gäller för deras RSS.er. Men det är bara min känsla till RSS.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Administratör
|
Även hemsidor är normalt skapade för att andra ska ta del av dem och precis på samma sätt har du heller inte från en RSS-fil tillåtelse att återpublicera mer än vad som kan falla under citationsrätten, förutsatt att innehållet uppnår verkshöjd och inga särskilda villkor ges.
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Guest
|
Att visa rubrik med en länk till hela artikeln bör väl inte vara några problem. Att publicera en hel artikel är väl dock inte så lämpligt.
|
||
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Det är ju dessutom ganska lämpligt om man har ett bra förhållande till sina källor.
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hur är det med RSS från Twitter? (Om någon här har koll på deras villkor.) Får man publicera det? (För att vara på säkra sidan kan vi anta att det uppnår verkshöjd.)
Visserligen kanske det sällan/aldrig uppnår verkshöjd? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|