Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Affiliate lånesajter i 30 + filtret (?)

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-07-24, 01:05 #1
Paginas Jakobsson Paginas Jakobsson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2009
Medlem

Har under årens lopp lyckats undvika både sandlåda och andra filter för mina MFA/Affiliatesajter. Det var därför med stor förvåning jag noterade att jag tappat i stort sett alla organiska sökmotorbesökare sedan igår eller möjligtvis i förrgår. Det är ingen enorm katastrof dock, eftersom jag köper större delen av trafiken via Adwords.

Problem är dock till för att lösas. Har därför ägnat många timmar åt felsökning och putsat lite här och där. Begärt att få bli "avlänkad" från en del sajter, tagit bort ord som kanske förkommer för ofta. Ny rubrik och beskrivningsmeta samt ny sajtkarta. Sajten/sajterna har pagerank (om än låg) så något större brott mot Googles webmaster regler föreligger sannolikt inte.

För att få lite tips ville jag se hur några konkurrenter gjort. Sökte därför på de populäraste sökorden/fraserna, men på första sidornas resultat fanns inga kollegor ... längre.
Bara långivarna, dvs annonsörerna i affiliatenätverken.

Hallå "låneaffiliater"!. Sover ni eller har ni semester?.
Har ni inte märkt att ni tappat trafik? Eller är det jag som drömmer?
Paginas Jakobsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-24, 01:26 #2
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Det är en extrem konkurrens på den här typen av ord. För att ligga etta så måste man nästan länkspamma, vilket innebär att du hamnar i filter förr eller senare. Även långivarna hamnar i filter, men tar sig ur efter löften om bot och bättring. Långivarna spenderar extrema summor på AdWords och kan därför komma i direktkontakt med folk på Google som kan påverka sökresultaten.

Det här är inga teorier eller spekulationer från min sida. Jag vet att det är så eftersom jag själv har sett "miraklet" hända, efter några telefonsamtal med Google.

Jag tycker att det kryllar av MFA-sidor i serpsen för den här typen av ord. Men sidorna brukar bli ganska kortlivade. De försvinner och byts ut mot nya sidor kontinuerligt.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-24, 01:27 #3
Medlem

Medlem

Efter nya sökningar verkar lånesajterna vara tillbaka. Jag vet inte om det beror på att jag slumpmässigt använder Google .se, .com, .es och sitter i Spanien.
Nåväl, jag får sluta spamma på detta forum.
Lyft gärna ut tråden eftersom den saknar relevans.
Oläst 2009-07-24, 01:34 #4
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Gustav@Jul 24 2009, 01:26
Det är en extrem konkurrens på den här typen av ord. För att ligga etta så måste man nästan länkspamma, vilket innebär att du hamnar i filter förr eller senare. Även långivarna hamnar i filter, men tar sig ur efter löften om bot och bättring. Långivarna spenderar extrema summor på AdWords och kan därför komma i direktkontakt med folk på Google som kan påverka sökresultaten.

Det här är inga teorier eller spekulationer från min sida. Jag vet att det är så eftersom jag själv har sett "miraklet" hända, efter några telefonsamtal med Google.

Jag tycker att det kryllar av MFA-sidor i serpsen för den här typen av ord. Men sidorna brukar bli ganska kortlivade. De försvinner och byts ut mot nya sidor kontinuerligt.
Tråden kanske lever vidare. Jag lägger ner en halv miljon om året på Adwords men har aldrig haft eller fått någon kontakt med Google.
Intressant är i alla fall att de håller isär den kommersiella delen från den "idiella".
De biter den hand som föder dem eftersom straffet innebär minskade Adsenseinkomster för dem. Och skulle det slå ut hela sajten tappar de ju också Adwords-inkomster.
Vad säger aktieägarna om det. Känns inte hållbart i längden.
Oläst 2009-07-24, 07:42 #5
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Paginas Jakobsson
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav

Tråden kanske lever vidare. Jag lägger ner en halv miljon om året på Adwords men har aldrig haft eller fått någon kontakt med Google.
Nu vet jag inte på vilken marknad du figurerar, men om du ligger på den engelskspråkiga delen så är inte en halv miljon kronor extremt mycket. Det handlat om betydligt större pengar för de större drakarna.

t h i n k c a s h . c o m
spenderar runt 125 000....dollar.....per dag på SEM.

t h e l o a n z . c o m
runt 100 000 dollar per dag!

m y c a s h n o w . c o m
runt 60 000 dollar per dag.

o.s.v.

I andra branscher ligger summorna ännu högre.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-24, 09:42 #6
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Citat:
Originally posted by -Paginas Jakobsson@Jul 23 2009, 18:34
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav

Nu vet jag inte på vilken marknad du figurerar, men om du ligger på den engelskspråkiga delen så är inte en halv miljon kronor extremt mycket. Det handlat om betydligt större pengar för de större drakarna.

t h i n k c a s h . c o m
spenderar runt 125 000....dollar.....per dag på SEM.

t h e l o a n z . c o m
runt 100 000 dollar per dag!

m y c a s h n o w . c o m
runt 60 000 dollar per dag.

o.s.v.

I andra branscher ligger summorna ännu högre.
Jag påstod inte att det var väldigt mycket för Google. Men jag vet annonschefer på en normalstora dagstidningar/magasin som skulle kissa ner sig för en halv miljon från en kund i synnerhet om denne kommer från en klarblå himmel utan införsäljning. Summan avser alltså Google Adwods för den svenska marknaden.
Oläst 2009-07-24, 10:12 #7
b_anderssons avatar
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
b_anderssons avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Originally posted by Paginas Jakobsson@Jul 24 2009, 08:42

Jag påstod inte att det var väldigt mycket för Google. Men jag vet annonschefer på en normalstora dagstidningar/magasin som skulle kissa ner sig för en halv miljon från en kund i synnerhet om denne kommer från en klarblå himmel utan införsäljning. Summan avser alltså Google Adwods för den svenska marknaden.
Jag skulle säga att du behöver komma upp i ungefär det dubbla innan du får en kontaktperson hos Google.
b_andersson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-24, 19:20 #8
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Citat:
Originally posted by Paginas Jakobsson@Jul 24 2009, 09:42

Absolut. Men att jämföra en normalstor dagstidning med Google är som att jämföra ett sandkorn med ett berg.

Angående det du skrev tidigare så biter inte Google den hand som föder dem när de rensar ut MFA-sidor ur serpsen. Det är deras annonsörer som föder dem och annonsörerna vill få kvalitativ trafik. Googles aktieägare är nog nöjda så länge som annonsörerna är nöjda och kulorna fortsätter att rulla in. I det stora hela så spelar det inte heller någon roll om Google rensar ut en sida med adsense från serpsen. Den blir ändå ersatt av en annan sida som även den har adsense. Vill man gräva ännu djupare så är det till sist den vanliga surfarens upplevelse som blir avgörande. Så länge surfaren gillar Googles sökresultat så kommer framgångssagan att fortsätta. Själv kan jag inte påstå att jag tycker att Google blivit sämre sedan din sida hamnade i 30+ filtret. Jag kan inte säga att jag märkt någon skillnad .

Jag försöker inte vara taskig eller dryg. Jag menar bara att man som webmaster ofta överskattar sin egen betydelse. Ingen förutom du bryr sig om hur du rankar. Detsamma gäller naturligtvis mig och mina sidor. Jag säg inte heller att man bör acceptera orättvisor eller att man bara ska strunta i det. Men för att förstå Google så måste man inse hur liten och obetydlig man själv är i sammanhanget.

Kontakta Google och kolla om du kan få en kontaktperson. Får du en sådan så är du inte längre lika osynlig.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-24, 19:50 #9
WebboTs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
Originally posted by Gustav@Jul 24 2009, 12:20
Angående det du skrev tidigare så biter inte Google den hand som föder dem när de rensar ut MFA-sidor ur serpsen. Det är deras annonsörer som föder dem och annonsörerna vill få kvalitativ trafik.
Om alla annonsörer slutade att visa sina annonser i "The content network" så slapp vi alla MFA sidor.
Kryssar man i den rutan i adwords ("The content network") så kan man ju inte sen komma och gnälla på dålig trafik?
Jag tror att annonsörernas budget skulle va densamma, även om adsense inte existerade.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-07-25, 00:53 #10
Blabarsappa Blabarsappa är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
Blabarsappa Blabarsappa är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
Jag är ledsen att behöva säga detta, men det finns nog inte så mycket mer att göra än att börja om på ny kula och bygga en bättre sajt på en ny domän. När en sida (i synnerhet MFA) väl hamnat i filtret är den ofta mycket svår att få tillbaks. Att ändra titlar, brödtexter, ta bort inlänkar och göra allmänna förbättringar är ofta helt tröstlöst. Google förlåter sällan, hemskt men sant.
Blabarsappa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017