FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Denna månad verkar i stort sett samtliga nätverk hålla på pengarna. Själv har jag ca 250.000 kr (plus Adsense ca 50.000 kr) i upparbetat uteliggande arvode och börjar få brist på likviditet, vilket innebär att den köpta trafiken via t.ex Adwords begränsas och därmed framtida intäkter.
Möjligtvis är branschen så pass ny i Sverige att halvskojarna dominerar ägandet. Jämför till exempel med amerikanska affiliate-nätverk där de drivs som vilka företag som helst och med ansvar både mot kund och leverantör. Jag tror de svenska närtverken är så kåta på startavgiften att de struntar i att de släpper in konkursmässiga annonsörer. Jag (eller någon som vill. Jag bidrar med startkapital) funderar på att lägga upp en "Svarta listan" på egen domän där byken tvättas. Både Affiliatenätverk och annonsörer. Vilkoret är naturligtvis feedback från Publishers. Denna månad skulle Mobillån, Folkia och Kredit 365 listas bland annonsörer som vägrar betala sina fakturor enligt avtal. Att ha i åtanke är den annonskampanj i TV som Folkia planerar. Den bör stoppas innan den ens börjat. Leverantören lär inte få betalt. Nätverk som som skulle få bock i kanten är ... 1. Tradedoubler som gjort en förlikning med Mobillån om att de retroaktivt endast betalar halva arvodet till Publishers samt det faktum att TD alltid anger att t.ex IKANO inte betalt sin senaste faktura i syfte att slippa betala hela arvodet till Publishern. De gånger jag har kollat är fakturorna betalda och TD skyller på "datakrångel". 2. Zanox som inte meddelade att Folkia och Kredit 365 hade slut i prepaymentkassan redan i april/maj och därmed inte vill betala ut arvode för leads och sales efter det datumet. 3. Adfair. ALLTID sena med att betala. Krävs mycket tjat via telefon och mejl innan de betalar. Risken för tvärstopp ökar dock för varje månad. 4. Agent Interactive. Har inte betalat ut arvode på flera månader. Efter omorganisering och ny styrelse ges löfte om att upparbetat arvode ska betalas ut. Det enda som hänt är att statusen på betalningen har blivit "planerad 17 juli" från "innestående". |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Rann projektet ut i sanden?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur gick det med det där?
Låter som en väldigt bra tjänst och vi är säkert många här som skulle kunna bidra med lite länkar och blogginlägg om det blir en seriös oberoende sida som sköts bra. Vore ju perfekt att hjälpas åt lite med länkar för att få upp en sådan site i topp på alla relevanta söktermer relaterade till affiliates i google. Då kanske företagen får lite mer eld i baken och större anledning att behandla oss på ett bra sätt. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|