FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vad har ni för erfarenheter när det gäller dolda boxar när det gäller sökmotorer (framför allt Google då)? Dvs. att display är satt till hidden då sidan laddas. Påverkas allting efter denna div negativt eller ignoreras den istället? När jag använder det själv så är jag i princip aldrig särskilt intresserad av att innehållet där ska indexeras men däremot skulle det ju kunna förekomma viktiga texter nedanför.
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Givetvis inkluderar frågan även display: none.
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag vet ju naturligtvis inte hur sökmotorerna jobbar, men jag skulle tro att de även läser innehåll i dolda lager, eftersom du säkert har ett javascript som visar det.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Jag tror att hidden "räknas" det finns med på sidan bara att du inte ser det. Läst någon black-hat-seo-guid som la massa länkar (läs länkfarm) "utanför bild" (tex 5000pixlar till höger). Länkarna syntes inte för besökare/ägare av sidan med utan google.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Hur gammal var den där black-hat-seo-guiden? Det känns som att Google borde ha kommit längre än så idag... Vet att det var på tapeten runt 2005/2006 att Google skulle strunta helt i dolt innehåll.
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
De senaste fallen jag sett med siter med dolt innehåll (där det varit dolt av olika skäl, en del rena black hat skäl, en del för att det faktiskt var bättre för besökaren och texten syntes vid ett annat tillfälle) så läser Google innehållet men struntar i det. Det här stämmer tyvärr inte alltid, känns nästan som att algoritmen inte alltid är perfekt alternativt så har det att göra med hur mycket innehåll det finns dolt att göra.
Mitt generella råd är att akta sig för att använda sig av innehåll på det här sättet, om det går att lösa på ett annat sätt så minskar riskerna. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Vi använder dolda lager som ett slags "undersidor" till våra produkter. Lagren är synliga som standard, men döljs av JavaScript (om man har stöd för det i sin webbläsare). Detta gör att alla webbläsare kan läsa texterna.
Vi döljer med hjälp av "display: none". Dessa verkar ibland räknas in. Jag har inte studerat det så noga dock. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
<div style="display:none;">Min Text</div?
"Min Text" ar sokbar via Google och paverkar inte rakningen (vad jag har sett) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag vill minnas att Google filtrerar bort text med samma färg som dess bakgrundsfärg (hur det är med bakgrundsbilder vet jag inte) vilket gör mig tveksam till display:none.
Google läser säkert inte texten men jag tror inte den påverkar din rank. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|