FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Köparna är inga dumskallar, de ser potentialen även i en skräpig prototyp. Vidare: Alla affärsideer som bygger på mediaförsäljning som huvudsaklig intäkt är extra sårbara, eftersom den marknaden är så lättrörlig, plagierande, konjunkturkänslig och känslig för skalfördelar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Har du själv en väldigt bra bakgrund så skadar det ju inte heller ... krängt tidigare bolag för galna pengar, bra utbildning, arbetslivserfarenhet och andra intressanta kompetenser osv
Personligen tycker jag det är väldigt få webbprojekt som faktiskt behöver riskkapital i ett startskede undantag finns alltid såklart. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Håller med alla här som skriver "sälj först".
Det är absolut det viktigaste. Och om du lyckas sälja först, får du därmed accept på din idé, d v s det finns folk och företag som tycker den är så bra att den är värd att betala pengar för. Då får du också ofta möjlighet till förskott eller kanske en order som du kan belåna i en bank, vilket är mycket bättre än riskkapital. En bank vill att du betalar ränta, men aldrig lägga sig i ditt bolag eller ha några aktier. Börja lugnt. Sälj till en, därefter två, sedan fyra. Kan du göra detta med vinst och genom att låta kunderna betala din utveckling, kan du om några år sitta som Kamprad på en mycket stor verksamhet där du fortfarande äger 100,00 procent. Som jag brukar skriva, dra inte på dig några som helst fasta kostnader. Hyr inga lokaler, köp inga tjänstebilar, leasa inga faxar eller vad nu som folk brukar sprätta iväg pengar på. Anställ inga. Lägg dina pengar på en kemtvätt av kostymen, några normala visitkort samt kaffebröd och boka massor med möten med kunder. I början MÅSTE du också vara lyhörd. Tänka rätt och tänka fritt må vara viktigt men att TÄNKA OM är kanske det viktigaste när det gäller att starta en ny verksamhet. Det är möjligt att du har en briljant lösning, det är möjligt att du kommer ha rätt om 10-20 år, men just nu är det dina första kunders önskemål som gäller och vill de betala dig för en "nästan" rätt lösning, låt dem göra det. Tänk om. Fundera om de har rätt, de har ju enormt mycket större kunskap än du i ämnet och det är, som sagt, deras pengar. Riskkapital är onda pengar. Håll dig undan så länge du kan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Mycket kloka tips från claesm, själv har jag aldrig förstått de som startat företag och direkt börjat med att köpa in två nya bilar, gärna SUVs. Då har man inte riktigt pejl på var pengarna bör hamna i första hand.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|