FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Pengar som jag betalar in på mitt skattekonto i form av momspengar, arbetsgivaravgift samt skatt för lön kan jag ta upp dessa som kostnader i min bokföring? Om jag sätter in 50 000 kr på mitt skattekonto och har ett resulatat på 100 000 i min EF kan jag då minska resultatet till 50 000 kr?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Moms är inte någon kostnad och bokförs enbart på balanskonton. Arbetsgivaravgifter och löner är en kostnad för företaget.
Hur mycket ditt resultat minskar med beror alltså på hur stor del av de pengar som du sätter in på skattekontot som är arbetsgivaravgifter och hur stor del som är moms. Edit: Själva skatten på lönen, dvs den del som du sätter in på skattekontot är ingen kostnad men ingår ju i den lön som du tidigare bokförde som kostnad. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Som jag har förstått det ska insättningar på skattekontot från firmans bankkonto bokföras som eget uttag.
Om du gör insättning på skattekontot från ett privat bankkonto påverkar det inte firmans bokföring alls. Firmans resultat påverkas aldrig av insättningar på skattekontot. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
En EFs resultat minskas med schablonbelopp för egenavgifter (motsvarar arbetsgivaravgifter för EF). Moms är ingen kostnad. Din privata löneskatt är just det.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|