FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Jag har en fråga om Bounce rate. Jag hoppas jag är i rätt del av forumet, om inte får jag be om ursäkt. På sista tiden har jag börjat intressera mig för bounce rate eller avvisningsfrekvens. Jag vet exakt vad det i sig innebär så det behöver jag inte hjälp med. Något jag däremot inte kan hitta är om följande räknas som en bounce eller ej: Jag besöker en sida, på sidan hittar jag en intressant intern länk som jag öppnar i ett nytt fönster/ny flik. När jag läst klart stänger jag det nya fönstret/fliken samt originalfönstret/fliken. Alltså har jag besökt 2 sidor på siten men bara varit på 1 sida st per fönster/flik. Räknas detta som en studs/bounce eller räknas det som att jag varit på fler sidor? Anledningen till att jag undrar är för att jag är osäker på om man ska öppna interna länkar i nytt fönster eller ej. Mitt mål är nämligen att sänka bounce raten lite genom att här och där tipsa om annat på sidan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Öppna alla länkar i samma fönster.... det är enormt irriterande med siter som öppnar nya fönster varje gång man klicker på en länk.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tror inte någon kan svara på din fråga. Exakt hur man mäter avisningsfrekvensen bör skilja sig åt mellan olika mätverktyg. Du skriver inte vilket du använder.
Du bör överlag bara öppna leveransvillkor, användarvillkor, regler, avtal, pdf, mm i nytt fönster. Dvs på platser där det finns en poäng i att surfaren blir kvar på sidan där han befinner sig när han klickar på länken (tex i kassan på en e-butik eller i registreringsformuläret till ett forum). Det finns naturligtvis ingen lag som säger att du måste göra så, men det är ett gott tips om du inte vill reta dina besökare. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för era svar och tips!
Gustav: Jag använder Google Analytics. Vad gäller öppna i nytt fönster eller ej är jag väldigt kluven. Det finns de som anser att alla länkar ska öppnas i nytt fönster, de som aldrig vill det och de som ibland vill det och då själva högerklickar och väljer det. Det finns ingen som vet om det gjorts undersökningar i ämnet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har du scriptet inlagt på båda sidorna kommer det räknas som en ny sidvisning och du hamnar inte med i avvisningsfrekvensen. Scriptet kommer laddas en gång till när den nya sidan laddats, kollas mot cookien som blivit satt och sända information till GA att en ny sidvisning initierats. Vilken sida som syns som exitsida är jag litet mer osäker på, men antagligen den du initerade en sidvisning på sist.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för ditt konkreta svar, Ugglan!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Ibland är orsaken till att öppna i nytt fönster att sätta en viss storlek på fönstret, och ofta låsa till den storleken. Väldigt dumt. Det är mycket irriterande när fönsterstorleken är låst och man tvingas skrolla, och inte kan utnyttja att man har hög upplösning på skärmen. Som Gustav skrev tidigare är det förstås berättigat att öppna ett nytt fönster för att t.ex. visa villkor innan man slutför en beställning. En möjlig lösning är att användaren själv får välja. Antingen ha det som session-variabel, eller spara valet som en cookie. Men låt i så fall "öppna i samma fönster" vara default. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|