FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
kolla lite på prisjakt efter en 1,5tb disk
Men vet inget om kvalitet på olika märken här är listan på 1,5 tb diskar på prisjakt. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?...38335&o=eg_104 Vilket av dessa märken rekomenderar ni: Seagate Western digital Samsung |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är nog hugget som stucket. Har bara haft positiva erfarenheter av Seagate och Samsung. WD hade jag dåliga erfarenheter av för rätt många år sedan men folk jag pratar med nu säger att dem är bra nu så då får man väl lita på det men jag ser ingen anledning att byta från "mina märken" så länge de fortsätter vara bra.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Om det hjälper någon så kör jag Samsung i mina mediaservers, jag uppfattar dem som klart tystare än alla andra diskar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Bra att veta innan man köper ja tack för tipset.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Problemet är att Seagate har haft ruggigt stora problem
med just den här disken. Det var när de släpptes i höstas som de lade av tvärt och man fick uppgradera firmware för att de skulle fungera igen. De som säljs idag borde fungera bra, men jag valde faktiskt Westerns 1.5 TB när jag köpte min NAS för ett par veckor sedan. Jag brukar normalt alltid köpa Seagate, men just här vågade jag inte chansa. Jag har också läst att tydligen fungerar dessa Seagate- diskar dåligt i RAID-konfiguration. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag har kört med Samsung sedan Hitachi slutade med 3,5" diskar.
De har fungerat mycket bra, och är tysta. Jag har även provat en Western Digital, efter protester, då säljaren menade att det är ju tre års garanti på den också, och den är ju billigare. Garanti eller inte så är dataförlust inte roligt, jag har flera gånger ångrat bittert att jag köpte den (marginellt) billigare disken. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det man kan säga om just NAS enheter är ju att dom ligger steget efter när det gäller stöd för nya diskar, vilket såklart är ett resultat av att man måste hålla mjukvaran så liten och optimerad som möjligt. Tillverkningsmässigt så gäller ju att nya saker, som ligger i spets, är "svårare" att tillverka, med mindre marginaler, vilket såklart innebär en något högre felprocent. Men generellt så skulle jag säga att det är hugget som stucket, och allra helst om vi (idag) pratar om diskar <1.5TB.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Den var alldeles för dyr men jag måste bara säga att jag älskar min Drobo. Jag har aldrig haft problem med att uppgradera med nya diskar, bara att rycka ut en gammal, in med en ny, vänta, rycka ut nästa gamla, in med en ny, vänta...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|