FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Om det verkligen är som åklagaren gör gällande i detta fall, att länken gick till en okodad ström som Canal Digital tillhandahöll, ja då är detta en av de gånger jag nödgas hålla med dig. ;-) Kanske skall jag inte bli förvånad... Patrikweb, håller du med kol till brännjärnet?
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Sen är det ju självklart att åklagare måste sätta sig in i fallet, och alla tekniska detaljer, för att kunna göra en rättvis bedömning. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||||
|
|||||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
Väldigt många misstankar om brott kommer aldrig till åtalsstadiet utan det stannar vid en förundersökning (som alltid leds av en förundersökningsledare som är antingen en polis eller åklagare, beroende på brottets beskaffenhet). Dock tror jag att trots att man skall se till det som talar FÖR den misstänkte så är det väldigt vanlig att man blundar för sådant som inte passar in i en redan etablerad bild av den misstänkte. Om man har en misstänkt är det lätt, och farligt, att man försöker bevisa att den misstänkte är skyldig trots att det finns mycket som talar för att den misstänkte är oskyldig. Detta gäller särskilt vissa former av brott som antingen är av den sorten att det är svårt att bevisa sin oskuld och dels de brott där det finns ett starkt allmänt intresse att "få fast" den misstänkte. Om en åklagare ser att bevisen inte räcker för ett åtal så har han INTE ett val, han SKALL lägga ned åtalet. En åklagare får inte ta ett ärende till domstolen där det är uppenbart att han inte kan få en fällande dom. Är det tveksamt kan han givetvis ta det vidare för en rättslig prövning, men om det är OKLART om brott begåtts skall åklagaren vara MYCKET restriktiv med åtala. Finns inget brott är det ju liksom ingenting för rätten. Det är en helt annan sak om det finns ett brott men det är oklart om den misstänkte har begått brottet eller inte, då är det givet att i oklara fall skall det prövas av rätten,
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jag tror det är farligt att vissa grupper i princip är immuna mot tjänstefelsåtal och de jag tän ker på just nu är faktiskt just åklagare och dessutom läkare. Folk blir åtalade på felaktiga grunder och fällda, folk vårdas på sjukhus och dör på grund av felbehandlingar... Just dessa två grupper förekommer ytterst sällan när det gäller tjänstefel, men andra grupper, tänker främst på poliser, åtalas på löpande band för detta. Det tror jag inte beror på att just poliser är mer benägna att begå tjänstefel utan på att åklagare (som visserligen är väldigt mycket färre än poliserna) och läkare (som är 50% fler än poliserna) är yrkesgrupper som är i princip "immuna" mot tjänstefelsåtal...
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jag tror att han klämmer ur sig de där sakerna bara för att alla skall studsa ett par varv i forumet. Inte kan han mena allvar med något sådant? Skulle man kunna skicka in folk i fängelse på 5 år för inkompetens skulle vi nog leva väldigt farligt i samhället.
![]() |
Svara |
|
|