Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Man åtalad för länk till strömmad TV...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-06-24, 19:38 #21
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Supermoderator

Citat:
Originally posted by vco-systems@Jun 24 2009, 14:57
Citat:
Problemet är ju bara att när man skaffar sig denna kompetens, vilket i princip är omöjligt utan praktisk erfarenhet och personligt intresse, så skriker du/ni "jäv" istället.
Skivbolagen hade säkert skrikit jäv ifall det hade blivit en friande dom och domaren skulle ha varit med i tex. piratpartiet eller annan organisation som vill försämra upphovsrätten
Ärligt talat tror jag inte det. De har alla en bunt med välutbildade jurister och de skulle nog dragit sig väldigt mycket för att vråla jäv för en sådan sak... Men det är ju bara vad jag tror.
Oläst 2009-06-24, 19:41 #22
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by patrikweb@Jun 24 2009, 19:16
http://www.idg.se/2.1085/1.237483/en-lank-...lgangliggorande
"31-åringen som står åtalad för att ha länkat till hockeymatcher som sändes via webb-tv länkade i själva verket till Canal+ egen - och oskyddade - videoström. Det bekräftar åklagaren Henrik Rasmusson för CS.
– I det här fallet är det ju han själv som lagt ut länken, då är det ju han som vidaresänder som jag ser det, säger Henrik Rasmusson"
Tycker det är mer solklart att han är helt jävla dum i huvudet. Kan inte någon göra Sverige en tjänst o bränna in IDIOT i pannan på han.
Ska han inte åtala alla ISP med som vidaresänder IP paketen med länken med samt webbhotellet som sprider vidare.
Ja du Patrikweb, du har då verkligen en förmåga att uttrycka dig milt och fint.

Om det verkligen är som åklagaren gör gällande i detta fall, att länken gick till en okodad ström som Canal Digital tillhandahöll, ja då är detta en av de gånger jag nödgas hålla med dig. ;-)

Kanske skall jag inte bli förvånad...

Patrikweb, håller du med kol till brännjärnet?
Oläst 2009-06-24, 23:29 #23
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Originally posted by patrikweb@Jun 24 2009, 00:20
Problemet är med att många åklagaren inte har kompetens inom området ens, och tror att så länge inte mer åklagare verkligen får något straff eller blir skyldiga för tjänstefel så kommer det inte bli bättre.
Risken är att åklagare i så fall undviker fall som faktiskt borde gå till domstol p.g.a. att de är rädda för att bli straffade, och det är ju mindre bra. Som tidigare sagts, det är i slutändan rätten som avgör vem som är skyldig/oskyldig.

Sen är det ju självklart att åklagare måste sätta sig in i fallet, och alla tekniska detaljer, för att kunna göra en rättvis bedömning.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-25, 00:19 #24
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Ursprungligen postat av vco-systems
Skivbolagen hade säkert skrikit jäv ifall det hade blivit en friande dom och domaren skulle ha varit med i tex. piratpartiet eller annan organisation som vill försämra upphovsrätten
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Ärligt talat tror jag inte det. De har alla en bunt med välutbildade jurister och de skulle nog dragit sig väldigt mycket för att vråla jäv för en sådan sak... Men det är ju bara vad jag tror.
Jag tror inte heller det, men spelar det så stor roll, blir det inte bara jävligt tråkigt om jag ska rättfärdiga mina dåliga sidor/handlingar med att jag tror att du har motsvarande dåliga sidor. Vore det inte bättre om vi, alla, istället försökte sträva efter att vara "den bättre människan"?
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-27, 11:59 #25
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av henning
Citat:
Originally posted by -patrikweb@Jun 23 2009, 18:06
Tycker det *borde införas en lag där åklagaren kan åka in på 5 år pga inkompetens och försöker driva helt otroliga åtal.

Åklagaren skall inte avgöra ifall ett åtal ogillas eller ej
Åklagaren skall ta fram uppgifter som talar både för och emot den åtalade. Anser sedan åklagaren att bevisen självklart inte räcker för åtal så kan han/hon välja att lägga ner det, men om det är oklart om något brott har begåtts så är det självklart åklagarens skyldighet att driva åtalet vidare. Detta för att man i en rättegång skall få ett utslag på ifall detta är olagligt eller ej.

Citat:
Originally posted by -henning@Jun 23 2009, 20:51
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb
Tycker det *borde införas en lag där åklagaren kan åka in på 5 år pga inkompetens och försöker driva helt otroliga åtal.
Åklagaren skall inte avgöra ifall ett åtal ogillas eller ej
Åklagaren skall ta fram uppgifter som talar både för och emot den åtalade. Anser sedan åklagaren att bevisen självklart inte räcker för åtal så kan han/hon välja att lägga ner det, men om det är oklart om något brott har begåtts så är det självklart åklagarens skyldighet att driva åtalet vidare. Detta för att man i en rättegång skall få ett utslag på ifall detta är olagligt eller ej.

En åklagare kan inte ogilla ett åtal, det är ju för tusan åklagaren som väcker åtalet. Det åligger dock ALLA i rättsväsendet att se till både det som talar FÖR den misstänkte och det som talar EMOT den misstänkte och väga dessa mot varandra för att se ifall det finns tillräckligt med bevis för att kunna ta ärendet vidare.

Väldigt många misstankar om brott kommer aldrig till åtalsstadiet utan det stannar vid en förundersökning (som alltid leds av en förundersökningsledare som är antingen en polis eller åklagare, beroende på brottets beskaffenhet).

Dock tror jag att trots att man skall se till det som talar FÖR den misstänkte så är det väldigt vanlig att man blundar för sådant som inte passar in i en redan etablerad bild av den misstänkte. Om man har en misstänkt är det lätt, och farligt, att man försöker bevisa att den misstänkte är skyldig trots att det finns mycket som talar för att den misstänkte är oskyldig. Detta gäller särskilt vissa former av brott som antingen är av den sorten att det är svårt att bevisa sin oskuld och dels de brott där det finns ett starkt allmänt intresse att "få fast" den misstänkte.

Om en åklagare ser att bevisen inte räcker för ett åtal så har han INTE ett val, han SKALL lägga ned åtalet. En åklagare får inte ta ett ärende till domstolen där det är uppenbart att han inte kan få en fällande dom. Är det tveksamt kan han givetvis ta det vidare för en rättslig prövning, men om det är OKLART om brott begåtts skall åklagaren vara MYCKET restriktiv med åtala. Finns inget brott är det ju liksom ingenting för rätten.

Det är en helt annan sak om det finns ett brott men det är oklart om den misstänkte har begått brottet eller inte, då är det givet att i oklara fall skall det prövas av rätten,
Oläst 2009-06-27, 14:01 #26
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by patrikweb@Jun 23 2009, 18:06
Tycker det borde införas en lag där åklagaren kan åka in på 5 år pga inkompetens och försöker driva helt otroliga åtal.
Vilka otroligt bra förslag du kommer med som vanligt. Inkompetens är väl knappast något som leder till en anställning i det första skedet? Att man inte har kunskap på detaljnivå inom varje ämne är knappast detsamma som inkompetens. Det förekommer ytterst få "otroliga åtal" i Sverige. Men det kommer ju iofs från en som anser att alla poliser och hela rättsväsendet består av inkompetenta idioter.... Trist att vi lever i ett korrupt land som Sverige. Flytta till Zimbabwe kanske?
Oläst 2009-06-27, 14:20 #27
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi
Citat:
Problemet är med att många åklagaren inte har kompetens inom området ens, och tror att så länge inte mer åklagare verkligen får något straff eller blir skyldiga för tjänstefel så kommer det inte bli bättre.
Risken är att åklagare i så fall undviker fall som faktiskt borde gå till domstol p.g.a. att de är rädda för att bli straffade, och det är ju mindre bra. Som tidigare sagts, det är i slutändan rätten som avgör vem som är skyldig/oskyldig.
Sen är det ju självklart att åklagare måste sätta sig in i fallet, och alla tekniska detaljer, för att kunna göra en rättvis bedömning.
Den risk du nämner finns så klart, men är den så stor? Tjänstefel finns ju redan som brott och det tror jag inte inverkat negativt på brottsligheten.

Jag tror det är farligt att vissa grupper i princip är immuna mot tjänstefelsåtal och de jag tän ker på just nu är faktiskt just åklagare och dessutom läkare. Folk blir åtalade på felaktiga grunder och fällda, folk vårdas på sjukhus och dör på grund av felbehandlingar...

Just dessa två grupper förekommer ytterst sällan när det gäller tjänstefel, men andra grupper, tänker främst på poliser, åtalas på löpande band för detta. Det tror jag inte beror på att just poliser är mer benägna att begå tjänstefel utan på att åklagare (som visserligen är väldigt mycket färre än poliserna) och läkare (som är 50% fler än poliserna) är yrkesgrupper som är i princip "immuna" mot tjänstefelsåtal...
Oläst 2009-06-27, 14:24 #28
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Tycker det borde införas en lag där åklagaren kan åka in på 5 år pga inkompetens och försöker driva helt otroliga åtal.
Vilka otroligt bra förslag du kommer med som vanligt. Inkompetens är väl knappast något som leder till en anställning i det första skedet? Att man inte har kunskap på detaljnivå inom varje ämne är knappast detsamma som inkompetens. Det förekommer ytterst få "otroliga åtal" i Sverige. Men det kommer ju iofs från en som anser att alla poliser och hela rättsväsendet består av inkompetenta idioter.... Trist att vi lever i ett korrupt land som Sverige. Flytta till Zimbabwe kanske?
Har inte du lärt dig hur Patrikweb uttrycker sig ännu?

Jag tror att han klämmer ur sig de där sakerna bara för att alla skall studsa ett par varv i forumet.

Inte kan han mena allvar med något sådant? Skulle man kunna skicka in folk i fängelse på 5 år för inkompetens skulle vi nog leva väldigt farligt i samhället.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017