FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Har "sålt" en vara till en kvinna som ej hämtat ut det efter 3 veckor. Har mailat henne men inget svar och ingen uthämtning. På hemsidan står det i köpvillkoren att vi tar ut 150 kr för ej utlösta paket. Är det då bara för mig att skicka denna faktura till henne med betalningsinformation till mitt företag? Om hon inte betalar denna heller, vad blir då nästa steg? Kronofogden/Inkasso kostar pengar? Således torde min kära kund vara rätt så skyddad, således jag inte betalar exempelvis kronofogden 500 kr (har jag för mig det är) för handräckning för dessa 150 kr....... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
Gör en UC på henne först och kontrollera ifall det är lönt att gå vidare ens.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
ja har du det i dina villkor är det som gäller och du har rätt att fakturera.
Vet inte om du nämner betalvillkor för fakturan men du kan ju lägga till 10 dagar i villkoren och sedan gå till inkasso. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur fungerar det med inkasso? Måste jag ha något avtal med någon inkassofirma? Betalar man någon avgift innan, eller tillfaller en del av det inkasserade inkassobolaget som betalning?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Köp eller låna boken "Från faktura till betalt" den kommer inte bara att svara på dessa frågor utan även ge dig en hel del annat nyttigt.
För att svara på en fråga: Som företagare får man skicka sina egna inkassokrav om man vill. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det klokaste du kan göra är att glömma detta och gå vidare i livet.
Troligen har kvinnan endera ångrat sig eller så har hon inga pengar, därför har hon inte hämtt ut postförskottet. Det enda du åstadkommer med att driva detta ärende är att accumulera dina egna kostnader samt skapa ett dåligt renomme för ditt företag. Som företagare måste din idé vara att tjäna pengar, inte att få rätt i juridiska tvister.... Det är bara oklokt att driva tvister vidare och eskalera när det gäller så små summor som detta. Hade det varit 150 000 SEK hade det varit en annan sak då kanske det hade varit värt att driva det vidare.... Vidare är det lika oklokt att i nuläget ta kreditupplysning, vad skulle det tjäna till? Det medför bara en extra kostnad! Ska man ta kreditupplysning så ska man göra det innan man gör affärer med någon, när man väl tagit på sig kostnaderna så är det för sent... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Conny, jo visst är det så. Jag skall dock ta och skicka en faktura till henne på 150:-. Betalar hon så betalar hon.....
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det verkar som en lämplig åtgärd....
Men skit i att driva det till inkasso/kfm, det är bara strul och massor av negativ energi som slösas bort.... Gör andra "bra" affärer i stället för att slösa mental energi på dåliga.... Jag pratar av egen erfarenhet.... :angry: |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Glöm inte att bokföra det som en osäker fodring så att du inte får problem med skatteverket/revisorn.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Som en fortsättning på frågan.
Finns det några bra inkassobolag för oss som säljer för små summor till konsumenter. Jag menar att man inte enbart kan ta kostnaden för kunder som inte betalar. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|