FAQ |
Kalender |
![]() |
#41 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om en person "latar sig" så kan du dela ut en arbetsuppgift som du vill ha utförd inom en viss tid, gör arbetstagaren inget utan sitter och privatsurfar så kan det vara arbetsvägran, då kan man få avsked på stående fot.
Ett annat skäl är brott mot lojalitetsplikten, stöld av föremål på arbetsplatsen, att inte komma till jobbet utan godtagbara skäl m.m. Dela ut en skriftlig varning och informera facket vid varje tillfälle som en förseelse inträffar, ha tydliga men enkla och rättvisa regler för de anställda. Är du oerfaren som rekryterare så anlita n rekryteringsfirma, de kan vara billiga i relation till vad det kostar att göra en egen felrekrytering. Själv har jag gjort en felrekrytering som kostade mig ca en miljon SEK. Efter det så inser jag att jag gladeligen skulle betalt 300 000 SEK till en rekryteringsfirma om jag sluppit denna felrekrytering. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Fast då kan jag väl inte bestämma vilka som jag vill ha i mitt företag? De kanske skickar en som jag tycker är oduglig eller inte passar till just mitt företag. Men om jag senare anser att personen är bra, så kan han flyttas över till mitt företag? Har förr jobbat på proffice. Fast på avtalet stod det att de hyrde ut mig till deras kundföretag och när kunden inte behövde mig mer så avslutades också min anställning på proffice. Så jag förstår inte vad mitt företag kan tjäna på att betala rekryteringsföretag för att de ska vara mellanhand när jag kan anställa en direkt och slippa extra mellanhandsavgifter. Var ligger flexibiliteten med rekryteringsföretag? - Man får någon vars kompetens/personlighet kanske inte passar företaget (vill intervjua dem personligen) - Man betalar mer i kostnad per timme än om man anställt en direkt (skulle ju kunna anställa någon på visstidsanställning, timlön och kalla in honom när det behövs. Det blir ju samma sak som med proffice. Jag slipper ju lite pappersarbete, det som är fördelen?) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |||
|
||||
|
Citat:
Ja, det kostar att anställa fel. Det är därför man måste kolla upp referenser noga bl.a. Sen har ConnyWesth en god poäng i att det ofta är enklare att anlita ett bemanningsföretag för då är det de som får ta smällen (om man hyr personen per månad först). Det kostar lite extra men är du inte duktig på att rekrytera så är det värt pengarna. Man kan ju inte vara bra på allt och man ska lägga sin tid på sånt man gör bra och tjänar pengar på. Då kan "HR"-delen av företagandet ofta vara en black om foten. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
|
|||
|
Citat:
Arbetsbrist är det som bäst, man kan hävda att man skall outsourca jobbet vad som helst. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |||
|
||||
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Problemet med LAS är att det gör att väldigt många drar sig för att anställla
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|