Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Uppsägning av en visstidanställd i förtid?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-06-19, 02:02 #41
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Om en person "latar sig" så kan du dela ut en arbetsuppgift som du vill ha utförd inom en viss tid, gör arbetstagaren inget utan sitter och privatsurfar så kan det vara arbetsvägran, då kan man få avsked på stående fot.

Ett annat skäl är brott mot lojalitetsplikten, stöld av föremål på arbetsplatsen, att inte komma till jobbet utan godtagbara skäl m.m.

Dela ut en skriftlig varning och informera facket vid varje tillfälle som en förseelse inträffar, ha tydliga men enkla och rättvisa regler för de anställda.

Är du oerfaren som rekryterare så anlita n rekryteringsfirma, de kan vara billiga i relation till vad det kostar att göra en egen felrekrytering.

Själv har jag gjort en felrekrytering som kostade mig ca en miljon SEK. Efter det så inser jag att jag gladeligen skulle betalt 300 000 SEK till en rekryteringsfirma om jag sluppit denna felrekrytering.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-20, 19:16 #42
fabianjakobsson fabianjakobsson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2009
Medlem

Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Jun 19 2009, 02:02
Om en person "latar sig" så kan du dela ut en arbetsuppgift som du vill ha utförd inom en viss tid, gör arbetstagaren inget utan sitter och privatsurfar så kan det vara arbetsvägran, då kan man få avsked på stående fot.

Ett annat skäl är brott mot lojalitetsplikten, stöld av föremål på arbetsplatsen, att inte komma till jobbet utan godtagbara skäl m.m.

Dela ut en skriftlig varning och informera facket vid varje tillfälle som en förseelse inträffar, ha tydliga men enkla och rättvisa regler för de anställda.

Är du oerfaren som rekryterare så anlita n rekryteringsfirma, de kan vara billiga i relation till vad det kostar att göra en egen felrekrytering.

Själv har jag gjort en felrekrytering som kostade mig ca en miljon SEK. Efter det så inser jag att jag gladeligen skulle betalt 300 000 SEK till en rekryteringsfirma om jag sluppit denna felrekrytering.
Vad en rekryteringsfirma gör är alltså att jag betalar dem per timme för att få personal till mitt företag, som proffice?

Fast då kan jag väl inte bestämma vilka som jag vill ha i mitt företag? De kanske skickar en som jag tycker är oduglig eller inte passar till just mitt företag. Men om jag senare anser att personen är bra, så kan han flyttas över till mitt företag?

Har förr jobbat på proffice. Fast på avtalet stod det att de hyrde ut mig till deras kundföretag och när kunden inte behövde mig mer så avslutades också min anställning på proffice. Så jag förstår inte vad mitt företag kan tjäna på att betala rekryteringsföretag för att de ska vara mellanhand när jag kan anställa en direkt och slippa extra mellanhandsavgifter.

Var ligger flexibiliteten med rekryteringsföretag?

- Man får någon vars kompetens/personlighet kanske inte passar företaget (vill intervjua dem personligen)
- Man betalar mer i kostnad per timme än om man anställt en direkt (skulle ju kunna anställa någon på visstidsanställning, timlön och kalla in honom när det behövs. Det blir ju samma sak som med proffice. Jag slipper ju lite pappersarbete, det som är fördelen?)
fabianjakobsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-20, 20:04 #43
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Citat:
Originally posted by fabianjakobsson@Jun 18 2009, 20:11
BTW, vad svårt det är att sparka folk, är det rättvist för företagen? Är han inte lämplig så är han ju inte lämplig. Hämmar ju verkligen företagstillväxt med alla dessa arbetsgivarfientliga regleringar. Se till att anställda ser till att sköta sig istället! Inte direkt billigt heller att anställa fel.
Jag tycker inte alls att det är svårt och det enda det hämmar är dåliga arbetsgivare. Gör man rätt så är det ju relativt enkelt och rakt på sagt.

Ja, det kostar att anställa fel. Det är därför man måste kolla upp referenser noga bl.a. Sen har ConnyWesth en god poäng i att det ofta är enklare att anlita ett bemanningsföretag för då är det de som får ta smällen (om man hyr personen per månad först). Det kostar lite extra men är du inte duktig på att rekrytera så är det värt pengarna. Man kan ju inte vara bra på allt och man ska lägga sin tid på sånt man gör bra och tjänar pengar på. Då kan "HR"-delen av företagandet ofta vara en black om foten.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-21, 01:14 #44
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av fabianjakobsson
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Ja man kan säga upp någon även under en tidsbegränsad anställning. Jag antar att du inte har ett kollektivavtal men generellt gäller att du ska ha saklig grund för din uppsägning. Arbetsbrist eller personlig grund är vad du har att välja på i stort sett.
Men om man säger upp någon på visstidsanställning pga. personlig grund, gäller då någon uppsägningsperiod? (Jag angav 2veckor men för allmän visstidsanställning ska det ju inte finnas någon uppsägningstid).
Undvik personliga skäl, det kan bli dyrt för dej. Då kan facket komma och kräva att du skall köpa ut honom.

Arbetsbrist är det som bäst, man kan hävda att man skall outsourca jobbet vad som helst.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-21, 01:21 #45

Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Citat:
BTW, vad svårt det är att sparka folk, är det rättvist för företagen? Är han inte lämplig så är han ju inte lämplig. Hämmar ju verkligen företagstillväxt med alla dessa arbetsgivarfientliga regleringar. Se till att anställda ser till att sköta sig istället! Inte direkt billigt heller att anställa fel.
Jag tycker inte alls att det är svårt och det enda det hämmar är dåliga arbetsgivare. Gör man rätt så är det ju relativt enkelt och rakt på sagt.

Ja, det kostar att anställa fel. Det är därför man måste kolla upp referenser noga bl.a. Sen har ConnyWesth en god poäng i att det ofta är enklare att anlita ett bemanningsföretag för då är det de som får ta smällen (om man hyr personen per månad först). Det kostar lite extra men är du inte duktig på att rekrytera så är det värt pengarna. Man kan ju inte vara bra på allt och man ska lägga sin tid på sånt man gör bra och tjänar pengar på. Då kan "HR"-delen av företagandet ofta vara en black om foten.
En rörligare arbetesmarknad skulle vara alla partner till rätt. Men det är ganska lätt och kicka folk, men man måste göra rätt vara påläst. Är man ett fåmansföretag, så är arbetsbrist det enklaste.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-21, 01:51 #46
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av klein
Citat:
Originally posted by -Westman@Jun 20 2009, 20:04
Citat:

En rörligare arbetesmarknad skulle vara alla partner till rätt. Men det är ganska lätt och kicka folk, men man måste göra rätt vara påläst. Är man ett fåmansföretag, så är arbetsbrist det enklaste.
Fast då får man ju inte anställa någon annan eftersom den man kickade hade förtur. Då är personlig grund bättre om det är personen som det är fel på.
fabianjakobsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-21, 07:41 #47
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Originally posted by fabianjakobsson@Jun 21 2009, 01:51
Fast då får man ju inte anställa någon annan eftersom den man kickade hade förtur. Då är personlig grund bättre om det är personen som det är fel på.
Nej nu tänker du inte till ordentligt. Naturligtvis så söker du en person med en annan profil.
Oläst 2009-06-21, 07:47 #48
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Originally posted by klein@Jun 21 2009, 01:21
En rörligare arbetesmarknad skulle vara alla partner till rätt.
Håller inte med då det du (och många andra) avser med "rörligare arbetsmarknad" är en försämring av LAS. Rätt använd så är LAS inget problem generellt sett men det finns ett fåtal undantagsfall men de är få, väldigt få.
Oläst 2009-06-21, 13:33 #49
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Problemet med LAS är att det gör att väldigt många drar sig för att anställla
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-21, 13:41 #50
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Om en person latar sig så kan du dela ut en arbetsuppgift som du vill ha utförd inom en viss tid, gör arbetstagaren inget utan sitter och privatsurfar så kan det vara arbetsvägran, då kan man få avsked på stående fot.
Vad en rekryteringsfirma gör är alltså att jag betalar dem per timme för att få personal till mitt företag, som proffice?
Fast då kan jag väl inte bestämma vilka som jag vill ha i mitt företag? De kanske skickar en som jag tycker är oduglig eller inte passar till just mitt företag. Men om jag senare anser att personen är bra, så kan han flyttas över till mitt företag?
Har förr jobbat på proffice. Fast på avtalet stod det att de hyrde ut mig till deras kundföretag och när kunden inte behövde mig mer så avslutades också min anställning på proffice. Så jag förstår inte vad mitt företag kan tjäna på att betala rekryteringsföretag för att de ska vara mellanhand när jag kan anställa en direkt och slippa extra mellanhandsavgifter.
Var ligger flexibiliteten med rekryteringsföretag?
- Man får någon vars kompetens/personlighet kanske inte passar företaget (vill intervjua dem personligen)
- Man betalar mer i kostnad per timme än om man anställt en direkt (skulle ju kunna anställa någon på visstidsanställning, timlön och kalla in honom när det behövs. Det blir ju samma sak som med proffice. Jag slipper ju lite pappersarbete, det som är fördelen?)
Du blandar ihop bemanningsföretag och rekryteringsföretag. Rekryteringstjänsten innebär bara att de sköter själva rekryteringsprocessen och intervjuar sökanden etc.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017