Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Byta hdd.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-06-27, 00:15 #41
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Ursäkta om jag verkar dum men jag vill vara på den säkra sidan. Om jag inte använd recoverydvdn innan (vilket jag inte gjort) så behöver jag inte backupa partitionen inför diskbytet? Kan jag till och med deleta den nu utan att det påverkar mitt nuvarande system?
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-27, 09:00 #42
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by rhuse@Jun 27 2009, 00:15
Ursäkta om jag verkar dum men jag vill vara på den säkra sidan. Om jag inte använd recoverydvdn innan (vilket jag inte gjort) så behöver jag inte backupa partitionen inför diskbytet? Kan jag till och med deleta den nu utan att det påverkar mitt nuvarande system?
Troligen går det bra att ta bort den om man vet att man inte kommer behöva den för att göra recovery. För att vara på säkra sidan bör du använda Ghost eller liknande för att kopiera partitionen först.

Om du byter disk kan det vara så att du behöver kopiera den partitionen till nya disken. Inte för att jag tror att det är så, men man ska vara medveten om möjligheten.

Jag föreslår att du sätter i en ny disk som du gör en nyinstallation på. Behåll den gamla disken utan att röra recovery-partitionen, så har du den kvar om den skulle behövas.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-30, 10:58 #43
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av rhuse
Citat:
Ursprungligen postat av klein
Är det blåskärms problem du har?
Pröva med att skriv ny MBR till HDD, testa minnet ... Kylningsproblem bruka datorn stänga av sig själv, till HP laptopar går det att få dag i fläktar och sånt, men andra märken lite knepigare.

Visst är det så att datorn bara brukar stänga av sig om det är kylningen som är problemet? Tror jag hade det problemet med en stationär när jag var lite yngre. Det är en fujitsu siemens amilo pro för övrigt.

Är det riskfritt att skriva ny MBR? Jag funderade på att göra det tills någon väldigt illavarslande varningsruta dök upp.

Jag har som sagt bluescreens, har testat minnet och det verkar vara utan fel (körde 6 varv med windows memory test), har städat datorn och den verkar funka bättre (har inte haft någon bsod än) och den är i alla fall mycket svalare. Så då återstår två väl alternativ: Hddn eller mjukvara och det skulle ju faktiskt kunna vara det senare eftersom jag ofta installerar program för att testa dem utan att avinstallera dem senare.

Några förslag på fler test jag kan köra? Har lånat en "Hirens bootcd" med massa verktyg.
Blåskärmsproblem är jobbiga. Kylningsproblem bruka mest yttra sej iform datorn stänger av sig själv eller låser sej.

Blåskärm bruka vara minne eller hårddisk.. Om datorn börja bli långsam, kan vara så att hårddisken börja gå sönder, dvs den får skriva om data flera ggr.

Vet dock att ibland går det inte att ens ominstallera Windows XP, då bruka ny MBR vara lösningen på problemet.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-30, 11:02 #44

Citat:
Originally posted by rhuse@Jun 27 2009, 00:15
Håller på med samma problem som du har.. Att jag vill upgradera disken i min bärbara, givetvis har seriernummret nötts ut på windows label och sedan ville jag inte gräva ner mig drivrutins träsket.

Jag har gjort så här

Först gjort backup på den gamla installationen med true image
Sedan installera om Windows Vista från recover partitionen, sedan 2 st gjort åsterställnings skivor.

Så nu skall skruva i tillbaka den1 nya hårddisken och sedan köra dessa 2 st återställnings skivorna, få se om det fungera..
Oläst 2009-06-30, 11:12 #45

Citat:
Originally posted by rhuse@Jun 9 2009, 23:09
Har en butik här uppe i johanneberg (PC node) som gör reklam för att de lagar laptops. De borde ju göra ett bättre jobb än mig med en rostig skruvmejsel i alla fall. Garantin har som sagt gått ut sen länge så att skicka den till acer hade jag inte tänkt.
Bara att öppna en laptop kräver en tillgång service manaulen ( har för sej hittat vart man finner HP manulerna någonstans ), sedan har du ett reservdel problemet.

Ett moderkort till en bärbar bruka kosta ca 2000:- plus moms. Om man är riktigt duktig, så kan man byta kontaktdonet som sitter på moderkortet från AC adaptern..
Oläst 2009-06-30, 11:14 #46

Ett tips, gör en bootbar ubuntu USB sticka ..Mycket bra felsökningshjälpmedel.
Oläst 2009-06-30, 11:22 #47
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Använd SIW för att få reda på era serienycklar
till Windows..
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-30, 11:47 #48
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av klein
Citat:
Har en butik här uppe i johanneberg (PC node) som gör reklam för att de lagar laptops. De borde ju göra ett bättre jobb än mig med en rostig skruvmejsel i alla fall. Garantin har som sagt gått ut sen länge så att skicka den till acer hade jag inte tänkt.
Bara att öppna en laptop kräver en tillgång service manaulen ( har för sej hittat vart man finner HP manulerna någonstans ), sedan har du ett reservdel problemet.

Ett moderkort till en bärbar bruka kosta ca 2000:- plus moms. Om man är riktigt duktig, så kan man byta kontaktdonet som sitter på moderkortet från AC adaptern..
Man kan ju i alla fall ta bort damm. Om man har tur hjälper det.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-30, 13:36 #49

Citat:
Originally posted by KristianE@Jun 30 2009, 11:22
Använd SIW för att få reda på era serienycklar
till Windows..
Dom fungerade inte så bra.. Prövade ett sådant verktyg, den klarade inte får fram korrekt nyckel.
Oläst 2009-06-30, 13:39 #50

Citat:
Ursprungligen postat av BjörnJ
Citat:
Originally posted by -klein@Jun 30 2009, 11:12
Citat:
Har en butik här uppe i johanneberg (PC node) som gör reklam för att de lagar laptops. De borde ju göra ett bättre jobb än mig med en rostig skruvmejsel i alla fall. *Garantin har som sagt gått ut sen länge så att skicka den till acer hade jag inte tänkt.

Man kan ju i alla fall ta bort damm. Om man har tur hjälper det.
Nyare HP modeller är lätt att öppna.. Men man måste veta hur man göra.. Det är inte bara lösa alla skruva på undersidan, tro att skiten faller i sär. Det står i service manaulen..

Det är skitenklet och ta bort cmos password på bärbar, så man bör även kryptera innehållet på hdd.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017