Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Antipiratbyråns Henrik Pontén har bytt namn

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-06-06, 16:11 #21
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Flitig postare

Hm.. Jag begriper inte riktigt varför det här är mitt fel.. (Vilket i princip halva tråden hittills har påstått. Tänk efter lite innan ni hakar på mediadrevet..)
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-07, 00:25 #22
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Äh, varför skulle det vara ditt fel menar du?
Oläst 2009-06-07, 03:00 #23
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Det som är ännu värre är ju det som står direkt efter artieln:

Citat:

- *2005 försökte någon bryta sig in på Antipiratbyråns kontor i Stockholm – genom att slå sig igenom en pansardörr.
*- Vid samma tid som inbrottet 2005 fick en kvinnlig medarbetare på Antipiratbyrån blommor till sin egen begravning hemskickade.
*- Efter domen i Pirate Bay-målet gjordes en falsk hemsida om att Henrik Pontén skulle ha dött i en olycka.
*- Advokaten Monique Wadsted, som företrädde de amerikanska bolagen i Pirate Bay-rättegången, fick mejl där det stod att hon skulle elimineras.
*- I samband med Henrik Ponténs medverkan i TV 4 nyligen ringde någon som utgav sig för att vara polis och ställde frågor om hans personskydd i hemmet.
De som gjort detta (eller sympatiserar) har förlorat alla sina rättigheter att ens yttra sig om demokrati och integritet i framtiden.
Sen kan man ha personliga åsikter om herr Ponten hur mycket man vill.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-07, 08:43 #24
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Jag tycker att det är fel men samtidigt skrattar jag lite åt det. Ungefär som när man skrattar åt andras olycka.

Händelsen påvisar uppenbara brister i rutinerna för namnbyte. Det är det dock inget media som hakat på.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-07, 09:04 #25
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Onkelborg
Hm.. Jag begriper inte riktigt varför det här är mitt fel.. (Vilket i princip halva tråden hittills har påstått. Tänk efter lite innan ni hakar på mediadrevet..)
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Äh, varför skulle det vara ditt fel menar du?
Jag tänkte ungefär samma sak, jag har ingen aning om vem du (Onkelborg) är bakom ditt alias, men det känns ganska egocentriskt av dig att i den här tråden hitta pekfingrar mot Dig, det kanske helt enkelt är så att Du överdriver din egen betydelse.
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-07, 09:09 #26
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004

Citat:
Originally posted by Westman@Jun 7 2009, 08:43
Jag tycker att det är fel men samtidigt skrattar jag lite åt det. Ungefär som när man skrattar åt andras olycka.
Händelsen påvisar uppenbara brister i rutinerna för namnbyte. Det är det dock inget media som hakat på.
För namnbyte krävs enbart att man skriver ut en blankett (alt. ringer talsvar och beställer en) varpå man fyller i denna och skriver under.

Det grövsta brottet jag kan tänka mig här är urkundsförfalskning, någon har förfalskat Pirate Ponténs fd underskrift för att genomföra namnbytet.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-07, 09:16 #27
Flitig postare

Flitig postare

För att jag är piratpartist.
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-07, 10:05 #28
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas
Citat:
Ursprungligen postat av Westman

För namnbyte krävs enbart att man skriver ut en blankett (alt. ringer talsvar och beställer en) varpå man fyller i denna och skriver under.
Exakt, ingen verifiering att det verkligen är rätt person som gör det - det är väl en brist om något.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-07, 10:21 #29

Citat:
Originally posted by Westman@Jun 7 2009, 10:05
Exakt, ingen verifiering att det verkligen är rätt person som gör det - det är väl en brist om något.
Det som skulle ske är att dom gör något liknande, man måste bekräfta handlingen med BankID eller att man får en bekräftelse till folkbokföringsadressen som måste skickas in.

Citat:
Namnändring

Förnamn

Tillägg, utbyte eller strykning av förnamn kan göras genom anmälan till Skatteverket på blanketten SKV 7630. Detta kan endast göras en gång och ett ursprungligt förnamn måste behållas. Vill du inte ha kvar ett ursprungligt förnamn eller vill byta namn en gång till måste du vända dig till Patent- och registreringsverket. På www.prv.se till annan webbplats, öppnas i nytt fönster kan du läsa mer.

Genom anmälan till Skatteverket kan du också ändra ordningen på dina förnamn eller ändra stavningen på namnen utan att uttalet ändras, t.ex. Tomas till Thomas eller Kristina till Christina.

Mellannamn

Den som bär mellannamn kan när som helst genom anmälan ta bort sitt mellannamn.

Efternamn

Reglerna för byte av efternamn du fått som barn är olika om du är under eller över 18 år.

Har du som barn fått den ena förälderns namn som efternamn kan du byta till den andra förälderns namn. Byte kan ske mer än en gång. Har du fyllt 18 år kan du, en gång, byta det namn du fått från din ena förälder till den andra förälderns namn eller till det namn föräldern senast burit som ogift.

Du som gift dig/ingått partnerskap och i samband med vigseln bytt namn kan när som helst under eller efter äktenskapet/det registrerade partnerskapet ta tillbaka det namn du hade som ogift. Vill du därefter byta till annat efternamn får du vända dig till Patent- och registreringsverket och göra en ansökan om namnbyte via www.prv.se
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-06-07, 11:05 #30
Ireneri Ireneri är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2007
Ireneri Ireneri är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2007
Citat:
Originally posted by Westman@Jun 7 2009, 10:05
Största bristen sitter i huvvet på de anonyma "pirater" som utför såna här hämndaktioner.

Ökad kontroll vid namnbyte behövs inte, problemet är inte så omfattande att det motiverar det (och ökade kostnader för skattebetalarna).
Ireneri är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017