FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Vid 4 tillfällen har jag varit med om att jag sökt efter ett ledigt domännamn som jag tyckt varit ett bra namn på Loopia.se och som visat sig vara ledigt. Och som skulle kunna passa min verksamhet.
Domännamnet har inte varit registrerat på flera år. Jag har sedan funderat några dagar på om domännamnet är det allra bästa för mitt projekt och sedan kommit tillbaka för att registrera det. Vid inte mindre än fyra tillfällen har då detta domännamn - som inte varit registrerat på flera år - plötsligt varit registrerat ... Det är så att man börjar fundera på om det sitter någon på Loopia och tittar på alla domännamn som folk matar in och är det ett schysst namn som är ledigt så tar dem de själva om ingen registerar det på säg ett dygn? Kan det vara så illa? Jag börjar faktiskt fundera på om det inte sitter någon på Loopia och hämtar ideer till bra domännamn från de sökningar som görs via deras "sök domän". |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Loopias system för att kontrollera om ett domännamn är ledigt är strikt kontrollerat och jag går personligen igenom förfarandet ett par gånger per år för att se att inga leverantörer har ändrat sin policy gällande att lämna ut denna information.
Vi lämnar alltså inte vidare denna information varken direkt eller indirekt. Normalt sett när vi mottager denna typ av frågor så brukar kunden i fråga ha sökt på sitt nya domännamn i en sökmotor eller i en annan whois-tjänst innan de kom till oss och därigenom ha fått domännamnet taget under näsan på sig. Om man vill kontrollera ett domännamn via någon typ av tjänst (tänk tidigare registreringar, tidgare PR osv) så brukar jag rekommendera att man handlar snabbt. Från det att du börjat söka på ett domännamn på varierande tjänster på internet tills det att det är registrerat går sällan över en dag och ibland räcker det med timmar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Måste försvara Loopia lite där med. Har sökt åtskilliga hundratals namn hos Loopia och även andra svenska registrars som inte har "snappats upp" av någon.
Däremot betydligt värre när man går internationelt då det sällan tar lång tid... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
||||
![]() |
![]() |