FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Den stora frågan är väl om all information passerar googles servrar? Då faller ju hela idén med att jag inte vill att Google ska få ta del av all information jag kommunicerar med andra...
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Man kan installera en egen Wave-server. Kommunicerar du då genom användare med konton på din egna server, så lämnar den aldrig din server om du gör inläggen privata. Det skickas bara genom Google om de andra kör med Google-konton. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det ser ju läckert ut, men jag ser inte riktigt att detta skulle knocka nuvarande modeller, det var helt ärligt rätt så rörigt och jag har samma funderingar som Jonny...
Google är i mina ögon en så dominerande part på marknaden att de till och med får Microsofts dominans att framstå som helt acceptabel. Att ge allt som jag har till Google känns inte alls bra. Det skall dock vara en helt öppen Open Source-lösning säger Google, så då finns det ju hopp... Det de har byggt är häftigt, men ännu så länge känner jag inte att det är så revolutionerande att alla kommer att ha Wave om ett par år.
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det ser väl roligt ut, speciellt "Federation", som är ju det viktiga. Utan det är det bara en sort intern community, som knyter an lite andra tjänster.
Dock tror jag att det kommer ta tid innan varje leverantör, webbhotell mm, har en så kallad client som kommunicerar med s.k. "Federation". Det kommer väl kräva någon sort "DNS" applikationer på alla servrar, där man kan knyta ihop dessa "Federationer" och live kommunikation. Känns nog inte möjligt idag att köra det på en och samma server, som skulle vara tvungen att hålla kanske reda på tiotusentals live waves samtidigt med andra servrar - en himla massa CPU skulle jag anta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
Verkar skit ballt, vill ha ett account!
Men det känns som om det kommer ta väldigt många år innan detta verkligen slår igenom (bland vanligt icke nörd folk). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Sjukt nice! :]
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag vill börja använda det så snart som möjligt iaf, förutsatt att det fungerar lite bättre än på demon när det blir en beta "senare i år". Jag känner tillräckligt många som kommer börja använda det direkt för att det ska vara värt det även om man måste växla med vanliga mailen och så tills vidare. Jag tror det enkla bloggandet kan få väldigt många vanliga användare att börja använda det snabbt också förut oss vanliga nördar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Men jag håller med om Googles dominans. Wave verkar vara en extremt bra tjänst för slutanvändarna. Problemet för företag är att Google är så hemlighetsfulla. Helt plötsligt kommer det här från ingenstans efter att ha varit hemligt i 1,5 år. Dessutom är det gratis och open source. De stod och talade på en utvecklarkonferens. Naturligtvis vill de ha utvecklare som skriver extensions till Wave, men alla är nog inte entusiastiska när Google plötsligt slår undan fötterna på många i salen. Det känns snarare hotfullt. Med sina resurser tvingar de i princip många företag att hoppa på deras tjänster eftersom det blir omöjligt att konkurrera på några andra än Googles plattformar. Till och med Microsofts känns bättre att samarbeta med eftersom man vet ungefär vilken typ av tjänster de satsar på och inte. Åtminstone i ett kort perspektiv. Kanske kommer all utveckling av standardiserad programvara att hamna hos de stora drakarna i framtiden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Men jag ser väl istället man istället massa andra möjligheter med ett sånt här open source projekt. Jag kan inte annat än att beundra deras arbete med att släppa ett sånt här projekt fritt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Skulle de inte släppa det fritt är det mycket sannolikt att det inte blir framgångsrikt eftersom någona nnan då kan släppa ett alternativ inom kort med samma upplägg och dessutom göra det fritt. Med detta fritt kan de ju slå undan benen på alla alternativ innan de hinner mobilisera.
Skall bli mycket itnressant att följa Wave, men jag tror inte det uppnår någon framstående ställning de närmaste åren. Kommunikationsvärlden är väldigt konservativ så jag tror det dröjer, men tveklöst är det ett intressant initiativ.
![]() |
Svara |
|
|