FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hejsan!
Ebay och Amazon är bland världens mest besökta hemsidor. Men jag förstår bara inte varför?. Sidan är enligt mig och många andra jag disskuterat med inte alls användarvänlig, snygg, pedagogisk. Och med tanke på att säkert hälften av deras användare har dåligt med datorvana så förstår jag inte hur det går ihop? Youtube, facebook, google osv. som också är bland dom mest besökta sidorna, dom är väldigt simpla, lagom design så där förstår jag att det går så bra och att dom har så många användare. Men hur lyckas tex. Amazon och Ebay ha hemsidor som tom. jag tycker är krångliga och långt ifrån användarvänliga? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Man fyller sidan med ett innehåll som gör att besökarna tar sig den tid som kan krävas för att använda sidan.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Man är tidigt ute och skaffar sig marknadsandelar genom att vara utan nån vidare konkurens, är folk vana så nyter man inte gärna.
Sen så kan man ju sälja allt med reklam. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Amerikanarna är fula och gillar fula hemsidor tror jag
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Förvånas ofta över layouten på sidor som CNN och BBC. De har bara en enorm lista med länkar. På i princip samtliga svenska nyhetssidor sidor såsom svd, dn, resume, aftonbladet, expressen körs en annan, för mig mer tilltalande layout, mycket bilder och en liten beskrivande text för varje rubrik. Antar att olika koncept går hem i olika länder.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
De har troligen ett bra rykte och folk sprider sidan vidare, då de är nöjda med servicen.
Enligt mig väger vänners rekommendationer mycket högre än annonser i tv, tidningar och webben. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Tycker att det där var en klockren analys. Både eBay, Amazon (och även Blocket) var tidigt ute med (för tiden) bra tjänter. När man väl är stor så kan man lägga mycket pengar på reklam, och då blir man bara större och större. Både eBay och Blocket handlar om att ha en kritsk massa, och därför är det svårt för nya sajter att dyka upp. Idag släpar design och funktionallitet på dessa sidor, men det kan många gånger beror på att man är rädd för att förändringar skrämmer bort kunder. Många stora drakar får även ofta hybris efter ett tag och blir så hemmablind att man inte ser bristerna. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Som föregående skriver så var tjänsterna bra på den tiden då de var nya. Att göra om dem nu är en enorm risk, eftersom människor/användare hatar förändringar. Själv så svär jag högt varje gång som min internetbank flyttar på en meny.
Samma sekund som tex Amazon gör en större ändring, så öppnar de för konkurrenter. När folk inte känner igen sig och inte hittar så kommer de att vara mer öppna för att prova nya och alternativa tjänster. Så ofta är det helt rätt att arbeta enligt devisen att "if it aint broken, dont fix it". En annan faktor är trovärdighet. Webbdesignens enda syfte är att förmedla trovärdighet (det ska se proffsigt ut) och att underlätta vid navigeringen. Har man redan trovärdighet så är det nästan alltid bäst att skala bort så mycket av designen som bara möjligt. Personligen så anser jag att Wikipedia har världens bästa design. Edit: Jag läste för länge sedan en intervju med grundaren av free6.com. Han sa att ny design och stora uppdateringar var den vanligaste orsaken till att webbsidor gick i graven. När användaren inte känner igen sig så vill han/hon inte vara kvar. Jag håller med om den saken. Jag har sett många välbesökta sidor dö ut när de har gått ifrån att vara forum till "communities", eller från kataloger och sökmotorer till att bli "portaler". |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Att minimera just risken för kunden är det absolut viktigaste för alla e-handlare. - BobsCheapAnd FunnyBooks.com är nystartad och har världens enklaste och snyggaste design. - Amazon.com Vilken av dessa två utgör störst RISK när det gäller kreditkort, personuppgifter, returer m.m.? Krångliga? Som återkommande kund beställer man med ett(1) klick, absolut ingenting att fylla in. Kan det bli enklare? Det finns ingen kommerciell sajt som gjort så många A/B splitest som just Amazon.com och detta har lett till en skaplig conversion rate av c;a 10%. Ganska bra med tanke på att det har några miljoner besökare i månaden. ![]() Det är nog just därför de behåller sin "gamla" design. När Amazon sätter upp nya sajter och butiker sår det naturligtvis annorlunda ut. Ta en titt på deras senaste projekt: http://www.endless.com/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|