FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag och en kompis kom in på diskussionen vad som är streaming och inte.
Mitt resonemang är att om filen körs på en server så stremar den men om man startar filen i utforskaren från servern så är är det inte per definition streaming. Tycker ni att det räknas som streaming om man startar en fil i utforskaren (i ett windows nätverk) från en server. Kom gärna med argument om varför ni tycker som ni tycker också. Tack på förhand. //edit Kom på en sak till jag ser detta sätt att köra filen på samma sätt som om man har filen på ett usb minne bara att trafiken går över nätverket istället för över usb ar jag fel där? och att streama så körs filmen på severn och sedan skickar resultatet till klienten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
En streamad fil är väl per definition när man inte har filen sparad lokalt på datorn utan man strömmar data över nätverket? Och filen körs väl i princip alltid på klienten vare sig du strömmar data eller har datan lokalt, med undantag då om man kör en terminalklient.
Visserligen kan ju streaming innebära att man har en lokal datacache, men det räknas inte som man har en lokalt sparad fil. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Streaming handlar ju mer om funktionatlitet såsom att uppspelningen startar i princip omgående och att du har möjlighet att hoppa framåt i filmen/ljudet...
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Frågan är ju lite fortfarande är det en streaming om man tex mountar en disk från nätverk jag ser ju det mer som att man kör filen på klienten och inte på servern servern står bara där och låter en "kopiera" data.
För jag antar att server datorn antagligen tolkar detta som en kopiering av data och inget annat. En stream ser jag mer som att servern skickar data hela tiden oavsett om nån lyssnar på trafiken, sen självklart så kan ju en stream startas efter ett kommando från klienten eller spola eller liknande men då ger man servern ett komando att starta en aktivitet och detta sker ju inte om man startar filen på klienten utan då hämtar den bara ner filen bit för bit. Detta hittade jag på wiki Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|