Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kundtillströmning - konsumenter

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-26, 01:21 #1
Richie72 Richie72 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 110
Richie72 Richie72 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 110
Funderar lite kring kundtillväxt. Jobbar med en produkt som kunder köper återkommande och häromdagen fick jag ett mail som löd typ "jag undrar vilken storlek jag ska ha, min moster är kund hos er och rekommenderade er...." etcetera. Då började jag fundera lite kring "idévirus" och spridningseffekter.

Har ni som äger/driver/jobbar/är involverade med etablerade e-butiker märkt av någon gräns där tillväxten tar extra fart utan någon extra insats från er.

Till exempel, det tog 3 år att komma upp i 500 besökare per dag, men därefter tre månader att komma upp i 2.000 per dag.

Eller när vi nått 25 order per dag så nådde vi 50 order per dag tre månader senare.
Richie72 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-26, 08:30 #2
Flotec Flotec är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 235
Flotec Flotec är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 235
Någon sådan tröskel har vi aldrig sett, bara en långsam tillväxt allteftersom vi blir mer kända. För oss är det dock inte den rena e-handeln som ökar mest. Folk ringer istället mer och mer och beställer. Alternativt skickar ett e-mail och beställer. Det som ökar allra mest är butiksförsäljningen.
Allt det här gör att jag är lite skeptisk till ren e-handel. Folk vill ha kontakt med den man köper ifrån. Åtminstone gäller det vår typ av produkter.
Flotec är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-26, 10:48 #3
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Vi ökar sakta hela tiden. Men så är inte djurprodukter någon stor e-handelsvara heller om man får tro alla undersökningar.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-27, 06:57 #4
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Vi har haft en relativt jämn tillväxt. De stora hoppen som finns att se är då jag har nyanställt eller tagit in arbetskraft i form av konsulter. Det finns alltså ett starkt samband mellan spenderade arbetstimmar och antalet ordrar.

Min erfarenhet är också att 0-100 ordrar per månad var lättare än 900-1000. Dvs det blir hela tiden lite trögare att öka försäljningen med bibehållen lönsamhet. Det beror på att det hela tiden blir svårare och svårare att hitta bra marknadsföring som man inte redan har köpt.

Men det här skiljer sig nog väldigt mycket mellan olika branscher. När branschen börjar bli mättad så går det trögare. Men befinner du dig i en tillväxtsbransch där marknaden hela tiden växer så kanske det går lättare och lättare.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-27, 10:30 #5
Pippilotta Pippilotta är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 88
Pippilotta Pippilotta är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 88
Efter två år kom det manna från himlen:-)
Skämt åsido- vi har hållit igång i 5 år och det finns fortfarande nya stigar att upptäcka och vägar att gå. Visst ökar man snabbare med flera i kundregistret om man sköter sig och sina kunder bra men en dans på rosor och enkel match är det ju inte. Då skulle väl varenda kotte ha en e.butik i bakfickan:-)
Pippilotta är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-27, 23:31 #6
Richie72 Richie72 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 110
Richie72 Richie72 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 110
Typiskt, hårt slit bakom all framgång ;-(
Hårt slit bakom de flesta misslyckanden också.
Förhoppningsvis ligger man i rätt kategori iaf.
Richie72 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017