Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Outlösta postförskott

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-20, 17:54 #1
Chidori Chidori är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2008
Chidori Chidori är inte uppkopplad
Medlem

Hej!
Jag har skrivit på min sida att vi skickar en faktura på 250kr vid ej utlösta postförskott MEN har jag lagen och rätten på min sida att skicka fakturor via kreditor.se där jag använder mig av personens personnummer? Jag vet att det finns en speciell "postförskotts" för inställnings där men dom driver aldrig fakturan hela vägen och därmed inte garanterar att den blir betald. Om man skapar en faktura på vanligt sätt via dom och använder personens personnummer så drivs den hela vägen men är det "ok" att göra det?.

Vad säger ni?
Chidori är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-20, 18:54 #2
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Kreditor själva tillåter det förmodligen inte. De står inte kreditrisken för outlösta postförskott. Det är därför som de har skapat funktionen för att fakturera outlösta postförskott.

Teoretiskt så har du rätt att fakturera en kund för ett outlöst posförskott. Rent praktiskt så blir det dock omöjligt att driva in skulden om kunden bestrider betalningskravet. Du måste bevisa att det verkligen är personen i fråga som har gjort beställningen och inte någon annan. Det i sin tur blir nästan omöjligt. Det är även därför som Kreditor släpper dessa fakturor vid minska lilla motstånd från kundens sida. Personligen så tycker jag att Kreditor kunde stå på sig lite mer. Ofta går det att "lura" kunden till att erkänna en beställning om man bara lirkar lite.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-20, 21:48 #3
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Eftersom lagen troligen ändras till årsskiftet så har du denna tiden på dig att kunna bevisa vem personen är genom IPRED.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-21, 08:06 #4
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by Jonas@May 20 2009, 21:48
Eftersom lagen troligen ändras till årsskiftet så har du denna tiden på dig att kunna bevisa vem personen är genom IPRED.
IPRED gäller endast brott mot UrL och kan inte användas.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-21, 08:47 #5
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2005
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar

Reg.datum: Nov 2005
om det är någon av er som är medlem i företagarna så kunde man där i senaste tidningen läsa om butiken cosas, där man gått till tingsrätten med outösta postförskott som vägrats betalas, och fått rätt. Det bör alltså finnas en prejudicerande dom kring detta nu.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-21, 08:59 #6
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Enligt DistAvtL så har man ju 14 dagars ångerrätt så det är ju bara dumt att inte hämta ut paketet eftersom man bara kan skicka tillbaka det om man inte gillar det. Det enda man tvingas betala då är ju portot. Det faktum att man har ångerrätt gör att jag skulle tro att man som konsument kan vända sig mot ditt "ogrundande" betalningskrav på 250 kr. Jag gissar att portot inte alltid uppgår till hela 250 kr. Du kan nämligen bara utkräva ersättning för den skada du lidit på grund av avtalsbrottet vilket i det här fallet uppgår till portot att skicka tillbaka paketet.

(Förutsatt att det är konsumenter som handlar.)
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-21, 14:25 #7
NuCos avatar
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
NuCos avatar

Reg.datum: Apr 2003
Vi har diskuterat detta i en gammal tråd tidigare .. se: http://www.webmasternetwork.se/f10t13302hl-st15.html

Här är mina två inlägg i tråden..

Citat:

Här är mitt bidrag till denna tråd...

http://www.konsumentratt.konsumentve...rderregler.pdf

Speciellt punkt 3.8
Outlösta paket
Marknadsföring skall i förekommande fall innehålla information om att
säljaren, för det fall köparen inte utövat lagstadgad eller annan rätt att
frånträda avtalet, tar ut en särskild avgift för outlösta paket och om
storleken av sådan avgift.

Och ta även en titt på punkt 4.2 Ångerrätt.

Nu vet jag inte om man måste vara medlem i Svenska Postorderförening men OM dem nu kan ta ut en avgift för paket som ej hämtas ut då skall det även gälla alla andra butiker som säljer på Internet.
och

Citat:

Men man läser då på KO hemsida:

http://www.konsumentratt.konsumentve...ArticleId=2479

Under Distansavtal:
Postorder
För postorderförsäljning finns, förutom reglerna i distans- och hemförsäljningslagen, särskilda branschregler. Dessa har utarbetats efter samråd med Konsumentverket/KO och har antagits av Svenska Postorderföreningen.

Men andra ord så har KO gått med på att SP's medlemmar kan ta ut en ersättning för ej outlösta paket ... och flera av SP medlemmar säljer ju redan idag sina varor på Internet och inte bara via kataloger ...

Men som sagt... vore intressant med kommentar från nån jurist eller liknande..
Men andra ord vi övriga ehandlare ha samma rätt att ta ut ersättning för outlösta paket..
NuCo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-22, 19:23 #8
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Citat:
Originally posted by SweCat@May 21 2009, 08:47
om det är någon av er som är medlem i företagarna så kunde man där i senaste tidningen läsa om butiken cosas, där man gått till tingsrätten med outösta postförskott som vägrats betalas, och fått rätt. Det bör alltså finnas en prejudicerande dom kring detta nu.
Det där lät väldigt intressant. Jag har mailat Cosas och frågat efter målnummer. Det ska bli spännande att se hur deras bevisning såg ut och hur rätten resonerade i deras fall.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-23, 23:40 #9
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem

JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem

Citat:
Originally posted by rhuse@May 21 2009, 08:59
Det faktum att man har ångerrätt gör att jag skulle tro att man som konsument kan vända sig mot ditt "ogrundande" betalningskrav på 250 kr. Jag gissar att portot inte alltid uppgår till hela 250 kr. Du kan nämligen bara utkräva ersättning för den skada du lidit på grund av avtalsbrottet vilket i det här fallet uppgår till portot att skicka tillbaka paketet.

(Förutsatt att det är konsumenter som handlar.)
Ska man utnyttja ångerrätten så måste man först och främst hämta ut paketet annars är det lite svårt att ångra köpet.

Som säljare har man rätt att avtala om en avgift om kunden inte hämtar ut försändelsen. Det är ju inte bara portot som kostar pengar. Man har trotts allt lagt ner tid på att packa och skicka ordern samt även lite extra arbete när man får tillbaka det outlösta paketet.

Kunden har ju godkänt dina köpvilkor innan han/hon fullbordar beställningen (förhoppningsvis). Problemet har väl mer varit att bevisa vem som verkligen gjort beställningen men det verkar som det är löst genom domen som skrevs om ovan.

Detta gäller förstås bara outlösta paket. Kunden har ju all rätt att lösa ut paketet för att sedan skicka tillbaka det och få pengarna tillbaka (Dock ej för fraktkostnaden för att returnera paketet).
JohanssonHenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-01, 19:47 #10
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2007
Den här månaden har vi en del outlösta postförskott. Orkar inte hålla på med inkasso och grejor och vi har även ringt till kunden och förklarat utan någon som helst förståelse. Därför tänker vi nog skicka ärendet vidare till kronofogden. Vad anser ni om det här? Vad händer egentligen om man kronofogden begär pengarna från kunden?
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017