FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag har bestämt mig för att inte uppgradera till photoshop CS4. Jag känner helt enkelt inte att jag använder tillräckligt många av funktionerna i photoshop för att motivera kostnaden och jag har ärligt talat alltid tyckt att cs3 varit lite tungt och fyllt med massa, för mig, onödiga funktioner. Därför har jag börjat titta på opensource-alternativ till photoshop men då kommer man till frågan om man ska satsa på ett vektorbaserat eller pixelbaserat program som huvudverktyg. Jag har surfat runt lite och eliminerat valet till tre program: Gimp, Paint.net och inkscape.
Vilket hade du valt? De som arbetar med photoshop/illustrator får gärna berätta vilket de tycker är lämpligast för webdesign. Notera att det är just designfasen jag är ute efter. Jag har redan en fotoeditor jag är nöjd med. (Jag verkar tyvärr inte kunna göra en poll) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
För design av en själva sidan så kör jag pixelbaserat program, förstår inte varför man skulle göra detta i ett vectorbaserat program?
Sen för loggor osv, som kanske ska gå för tryck eller liknande vectorbaserat. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Gimp och inkscape verkar tydligen samarbeta så att man kan föra objekt mellan dem på samma sätt som i adobes program. Det är ju en klar fördel om man nu ska köra på två program. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Instämmer, bara dumt att göra webbsidor i vektorbaserade program som illustrator. Illustrator är som sagt bra till att illustrera i och göra logotyper och annan grafik som kan behövas i tryck.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hittade en portfolio som påstås vara gjord helt med inkscape: http://www.starfishwebconsulting.co.uk/portfolio
Börjar luta mycket åt det programmet nu. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Kan ju berätta att jag fastnade för GIMP tillslut. Imponerande program även om jag gillade interfacet på inkscape mer men när man har använt GIMP ett tag så lär man ju ha vant sig. Kan också tillägga att scribus som jag stötte på i all hast såg väldigt bra ut om man nu vill hålla på med publishing. Jag har alltså tänkt behålla alla de tre programmen även om jag kommer använda GIMP mest.
Konstig frihetskänsla man får när man använder program som är gratis och dessutom funkar på alla de tre stora plattformarna. Nu väntar jag bara på att openoffice ska utveckla Calc så att det kan konkurrera med Excel för avancerade användare så är jag helt fri. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag kör bara på Photshop.
Jag kommer använda illustrator till figurer/iconer och loggor senare i tiden när jag kan hantera PS på en bra nivå. Sen kanske lite flash då och då. Annrars tycker jag Photshop är vanligast för webbdesign / design av hemsidor osv? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har aldrig använt Photoshop, utom några ggr när jag testat det lite. Jag kör Paint Shop Pro sedan 10 år tillbaka och tycker det funkar utmärkt, kanske för att jag inte vet bättre
![]() Utöver PSP använder jag Notepad++. Dessa två program, samt ett FTP-program, är allt som behövs till webbutvecklingen enligt mig... |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|