Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ond tro

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-10-18, 22:30 #11
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by Tobias Turesson@Sep 17 2004, 22:56
Finns det inte ett enda expempel ?
Exempel på vad? företag som inkräktat på andra företags varumärken etc och hamnat i tvist rörande domännamnet?

Jo herregud - massor.. mest utsatta är nog Microsoft... Det är många som tyckt det varit jätteskoj att regga domäner som t.ex microosoft etc men alla har trillat dit och fått släppa ifrån sig sina domäner.

Jag förstår inte ens poängen med det.. (eller jo - snylta) men ändå - varför inte bygga ett eget varumärke?

En del av oss känner säkert till jotis.com (nerlagd) - kolla jotis.se (det är sånt vi pratar om - nu är/var dock inte Jotis ett varumärke)
mypay är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-18, 23:45 #12
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
mypay> Jag hade mircosoft.nu i två år (tills den expirade / jag tröttnade på .nus sjuka domänkostnader) som hobbydomän utan några som helst problem.

Det var tom en kompis till mig som lade upp windowsupdate.mircosoft.nu som en fakad windows-update sida att lura sina polare med, inga problem där heller.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-19, 11:56 #13
Sedos avatar
Sedo Sedo är inte uppkopplad
Medlem

Sedo Sedo är inte uppkopplad
Medlem
Sedos avatar

Citat:
Originally posted by Tobias Turesson@Sep 17 2004, 22:56
Finns det inte ett enda expempel ?
Det finns en rad olika exempel. Du kan kolla på www.iis.se, där finns de senaste ATF tvisterna med. Ett internationellt exempel är www.aol-usa.com, personen som registrerade domänen förlorade den. Huvudregeln är att varumärket ska vara internationellt kännt, registrerat tidigare än domänen och att domäninnehavaren använder domänen i ond tro dvs genom "renommésnyltning". Är det fallet har domänägaren inte en chans (vilket inte är mer än rätt). Som tidigare skribenter har påpekat avgörs dessa tvister dock för det mesta genom förlikning.

Vi var tvungna att köpa loss Sedo.com. Domänen ägdes av en amerikan som hette "Sedo" och som använde den helt privat utan att tjäna pengar på den. Eftersom domänen var lika med hans namn samt att hans registrering var äldre än vårt (då) inte särskilt kända varumärke ledde till att vi inte hade någon chans.

Ofta försöker företag "skrämma" domännamnsägare genom att hota med UDRP trots att de inte har någon som helst rätt till ett visst domännamn. Dessvärre är det många som då ger upp sina domäner trots att ovan nämnda krav inte är uppfyllda.

mvh,
Sedo
Sedo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-31, 10:52 #14
jimmies avatar
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
jimmies avatar

Reg.datum: Oct 2004
Här är ett bra exempel. En person registrerade domänen vovlo.se . Volvo vann tvisten.

http://www.iis.se/domannamn/doc/beslut.pdf
jimmie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017