Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

WN suger

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-14, 08:48 #51
wedges avatar
wedge wedge är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2004
wedge wedge är inte uppkopplad
Medlem
wedges avatar

Reg.datum: Mar 2004
Jag saknar fortfarande besked i egenreklamfrågan.
Hur stor och känd ska man vara för att egenreklam ska kunna kringgå totalförbudet mot reklam, och istället bli en intressant nyhet av allmänintresse?

Här dök ett helt nytt företag upp och postade egenreklam som sitt första inlägg.
Samtidigt får man inte ens delta i diskussioner där tjänster uttryckligen efterfrågas ifall man råkar nämna att man tillhandahåller den tjänsten.

Och angående signaturlängden då - hur svårt är det att ändra ETT tecken i regelboken, ifall ni nu beslutat att det är 3 rader som gäller? Eller är det godtycket som styr där också?

Bra att du svarar i alla fall, Alex.
wedge är inte uppkopplad  
Oläst 2009-05-14, 09:43 #52
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Oct 2005
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Danieloss avatar

Reg.datum: Oct 2005
Tackar också för svaret Alex, det är det första vettiga försöket jag ser från en moderator att klargöra och svara på kritiken.

Dock måste ni moderatorer fundera över en sak som har varit på tapeten i åratal, att om man har en värdefull nyhet inom den egna organisationen så måste wn kunna vara ett forum för detta så att sådana nyheter blir första handsinformation.
Generellt är wn fullständigt besatta av tanken att inte tillåta egenreklam, mer än det är sunt.

Alternativet är att ni utser någon moderator att skaffa förstahandsnyheter.

Målet måste ju vara för WN, att nyteknik, idg osv citerar nyheter som finns på WN? Eller är jag ute och cyklar?
Danielos är inte uppkopplad  
Oläst 2009-05-14, 13:02 #53
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Sep 2004
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar

Reg.datum: Sep 2004
Citat:
Originally posted by wedge@May 14 2009, 07:48
Och angående signaturlängden då - hur svårt är det att ändra ETT tecken i regelboken, ifall ni nu beslutat att det är 3 rader som gäller? Eller är det godtycket som styr där också?
Det är absolut inte godtycket. Det som styr är att jag inte har rättigheter till att ändra i det forumet. Annars hade jag redan gjort det.

Generellt så är all egenreklam förbjuden. Enligt reglerna. Men vi tar oftast inte bort poster i tex. webbhotellsforumet där någon har sagt vad de kan stå till tjänst med.
Vi vill dock inte att en ny användare, som sina första inlägg, kommer hit och postar trådar med försök till egenreklam överallt.
(Tråden som första inlägget relaterar till blev redigerat rätt snart efter att jag såg det. Webbadressen försvann från posten)

Vi skall försöka bli mer konsekventa i våra beslut om egenreklam.

Jag tycker att danielos sammanfattning av vad vi vill ha är bra.
Citat:
om man har en värdefull nyhet inom den egna organisationen så måste WN kunna vara ett forum för detta så att sådana nyheter blir förstahandsinformation.
Oläst 2009-07-12, 17:11 #54
Networks avatar
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2008
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Networks avatar

Reg.datum: Jul 2008
Någon update i frågan "nya WN"?
Network är inte uppkopplad  
Oläst 2009-07-12, 18:06 #55
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Jag sitter på alltomwebbutveckling.se och .com om någon tror sig kunna skapa ett bättre ställe...
Adestro är inte uppkopplad  
Oläst 2009-07-13, 07:37 #56
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005

Citat:
Originally posted by wedge@May 12 2009, 09:37
Ja, nu tog jag kanske i lite i överkant med rubriksättningen, men jag fick dig att läsa i alla fall B)

Men nåt åt det hållet är det.
WN sköts inte som det borde skötas. En WN-kritisk tråd försvann spårlöst nyligen (vi får se hur länge den här lever).

Ett företag gör nu egenreklam och den rapporterade tråden har legat där i över en vecka medan administratörer och moderatorer struntat i den.
I den lönnmördade kritiktråden skrev en moderator ursäkter om att alla jobbade ideellt osv.... Visst, men detsamma gäller för många sajter där modererandet faktiskt fungerar.
Och vid tidigare tillfällen har företag gjort egenreklam i nyhetssektionen, och fick ligga kvar där med kommentaren "jo, men de bjuder ju på kaffet".
Enligt reglerna får man inte ens svara på direkta frågor om man själv är inblandad i den tjänst man skriver om. Samtidigt går det bra för en del att starta egenreklamtrådar...
:blink:
Styrandet är helt godtyckligt i den mån det överhuvudtaget existerar. Reglerna är bara ett skämt om de inte efterlevs.

Avrätta alla nuvarande admins och moderatorer och tillsätt såna som har åtminstone en gnutta närvaro och gnista. Att inte visat sig här på månader och år är inte ovanligt.
Och? Inget fel på WN.. Att kräva att folk arbetar gratis skall göra allt perfekt, år ut och år in. Dom har väl sina liv och leva.

Istället för att kräva att alla skall avgå och tycka att alla är skit, varför erbjuder inte dina tjänster istället.. Det kanske inte är så lätt..
klein är inte uppkopplad  
Oläst 2009-07-13, 10:13 #57
THLs avatar
THL THL är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
Mycket flitig postare
THLs avatar

Varför jobbar moderatorerna gratis?

wn.se drivs väl som en del i företaget QU?
Kan inte tänka mig att Loopia, Surftown m fl annonserar gratis?

Vore perfekt om jag kunde ha ett par killar som gratis gick och plockade kartonger här i min lagerbutik medans jag tjänade pengar på prylarna som legat i kartongerna.

/Thomas THL

Ps. Egenreklam regeln är kass! Om det efterfrågas en tjänst i en tråd så får den som har tjänsten inte svara i tråden.. vad är det för nätverkande?
Det är som om man bara fick viska till varandra på en nätverksträff, hörde 3:e part vad du har att erbjuda så får du lämna lokalen.
THL är inte uppkopplad  
Oläst 2009-07-13, 10:42 #58
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Originally posted by Erik Stenman@May 12 2009, 15:25
Varför togs tråden: (Nu slutar jag) borts från wn? http://www.webmasternetwork.se/index.php?s...=ST&f=7&t=36319
I tråden stod det om att användarnamnet pokerstjärna slutar med sin verksamhet. Senare kom det fram att han inte betalat ett flertal fakturor och att flertalet personer försöker få tag på honom, däribland jag.
Jag förstår inte vad som hänt med wn?
Förmodligen just för att tråden gick från ett trevligt hej då till en häxjakt. Slutet av tråden har en otrevlig ton med personangrepp...

Vad gäller reklamintäkterna finns det publika uppgifter om vad det kostar med bannerannonsering. Det borde täcka kostnaden för serverdriften ungefär.

Det som återstår är adsense och frågan är väl om det är någon betydande summa.

Själv vet jag inte om jag skulle vilja ha betalt för det här. Det tar bort charmen.

Jag brukar försöka moderera förmedling av tjänster när jag tittar in. Senaste veckan har det dock varit hultsfredsfestival helt utan internet för min del.
jonny är inte uppkopplad  
Oläst 2009-07-13, 11:11 #59

Ok? Drift av maskinera kostar inte pengar? Trafikkostar inte pengar? Jag tro nog man få se WN.SE som ett hobbyprojekt, där man har lyckas finansierat en del av driftkostnaden .

Du tro väl inte att WN har anställda moderatore a 100:- / tim. Det ideellt arbete människor som är moderatorer på WN. Alla forum på nätet har inte någon risk kaptialist bakom sej, utan drivs just som "hobby projekt" ,just för att man tycker det är kul.

Egen reklam? Sure! Svår fråga, eftersom det blir lätt att folk sitter här fiskar kunder. Jag har tillåtit egen reklam på mitt forum, men det är mest för att det är dåliga tider, och därav tycker att man skall ha den möjligheten. Så länge det är konsulter, men sedan kommer folk som postar länkar till olika kickback program, sånt där kan spåra ur.

Jag har ingenting med WN att göra, men folk förväntar sej så mycket ibland, det är så lätt ställa krav, så svårt att ge. Men sedan börja man inse att även ideellt arbete äter tid.

Citat:
Originally posted by THL@Jul 13 2009, 10:13

Vore perfekt om jag kunde ha ett par killar som gratis gick och plockade kartonger här i min lagerbutik medans jag tjänade pengar på prylarna som legat i kartongerna.

/Thomas THL

Ps. Egenreklam regeln är kass! Om det efterfrågas en tjänst i en tråd så får den som har tjänsten inte svara i tråden.. vad är det för nätverkande?
Det är som om man bara fick viska till varandra på en nätverksträff, hörde 3:e part vad du har att erbjuda så får du lämna lokalen.
klein är inte uppkopplad  
Oläst 2009-07-13, 12:48 #60
THLs avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
THLs avatar

Vad arg du låter.

Jag förstår att det kostar pengar.

Nu hittade jag inga publika uppgifter om vad det kostar att annonsera (och jag är egentligen inte intresserad av vad det kostar) men om vi räknar försiktigt:

4 annonsörer (som jag kan se nu) x 1000 kr/månad = 4000 kr
Hostingen av denna sida BÖR inte kosta 4000 kr + moms i månaden och gör den det så är nog Loppia, Binero eller Surftown intresserade av att sponsra med utrymme på någon av deras servrar mot annonsering.
Då bör det bli en slant över till en huvudansvarig moderator.

Problemet är ju att eldsjälarna har tappat intresset eller behöver ägna sig åt saker som genererar pengar, inga konstigheter med det.
Men då måste ju något ändras så att forumet blir modererat på ett vettigt sätt.

Hatten av för er som modererar idag, utan er hade wn.se inte varit vad det är idag men ni har ju själva sagt att tiden inte räcker till.

/Thomas THL

Citat:
Ursprungligen postat av klein
Ok? Drift av maskinera kostar inte pengar? Trafikkostar inte pengar? Jag tro nog man få se WN.SE som ett hobbyprojekt, där man har lyckas finansierat en del av driftkostnaden .
Du tro väl inte att WN har anställda moderatore a 100:- / tim. Det ideellt arbete människor som är moderatorer på WN. Alla forum på nätet har inte någon risk kaptialist bakom sej, utan drivs just som hobby projekt ,just för att man tycker det är kul.
Egen reklam? Sure Svår fråga, eftersom det blir lätt att folk sitter här fiskar kunder. Jag har tillåtit egen reklam på mitt forum, men det är mest för att det är dåliga tider, och därav tycker att man skall ha den möjligheten. Så länge det är konsulter, men sedan kommer folk som postar länkar till olika kickback program, sånt där kan spåra ur.
Jag har ingenting med WN att göra, men folk förväntar sej så mycket ibland, det är så lätt ställa krav, så svårt att ge. Men sedan börja man inse att även ideellt arbete äter tid.

Citat:
Ursprungligen postat av THL
/Thomas THL
Ps. Egenreklam regeln är kass Om det efterfrågas en tjänst i en tråd så får den som har tjänsten inte svara i tråden.. vad är det för nätverkande?

THL är inte uppkopplad  
Stängt ämne

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017