Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Att skicka nyhetsbrev via e-post

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-06, 19:42 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Jag ska skicka ut nyhetsbrev till kunder som aktivt har efterfrågat utskicket. Nyhetsbrevet kommer att vara i html och innehålla bilder, text, en personlig rabattkod och länkar till produkter i butiken. För att göra nyhetsbrevet mer personligt så kommer jag att tilltala mottagaren med dennes namn. Namnet hämtas ur vårt kundregister. Utöver det så kommer det finnas en länk för att avregistrera sig från utskicket.

Jag har kommit fram till att jag trots detta inte vill göra utskicket från samma server som skickar ut orderbekräftelser. Jag vill helt enkelt inte riskera att min server blir svartlistad hos tex Hotmail pga massutskick av nyhetsbrev. Jag har aldrig tidigare skickat ut nyhetsbrev i större skala och oroar mig därför över hur Hotmail mfl kommer att reagera.

Så vad bör jag tänka på om jag vill undvika att mitt nyhetsbrev fastnar i skräppostfilter? Om jag skickar nyhetsbrev från tex nyhetsbrev@domännamn.tld, finns det då någon risk att jag kan få samtliga e-postadresser som ligger under samma domän svartlistade? Skräcken vore om tex orderbekräftelser från order@domännamn.tld slutade kommer fram, eller ännu värre mail från kundtjanst@domännamn.tld.

Finns det någon bra manual för hur hotmails och gmails spamfilter fungerar? Finns det några fällor? Finns det någonting som jag absolut borde göra, eller någonting som jag absolut inte får göra?

Avslutningsvis så kan jag tillägga att det rör sig om ca 18000 mottagare och att utskicket kommer att ske en till fyra gånger i månaden.

Jag skulle föredra att sköta hela utskicket internet inom företaget. Men finns det sakliga skäl att välja en extern tjänst så är jag öppen för förslag.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-06, 22:32 #2
lunarmyss avatar
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2006
Mycket flitig postare
lunarmyss avatar

Du borde absolut ta å kolla upp Hotmails feedback-loop, så att du får mail om någon klickar på "Mark as spam". (vilket ger dig möjlighet att unsubba)
lunarmys är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-06, 22:36 #3
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Här kommer några snabba:

* Tänk på ratio text / länkar. Ha inte för mycket länkar, ha inte för lite text!

* Se till att din domän har MX-record

* Hitta hälst inte på några redirect-lösning för att mäta klick.. e-post program kan betrakta sådant som bluff-mejl

* Skicka inte ut för snabbt till t.ex. hotmail nu när din tjänst är ny.. försök att blanda hostnames så att det inte kommer massa hundra mejl i sekunden till en mejl-server.

* Låter bra att inte skicka från samma ip / domän som dina ordinarie tjänster går på.

* Se till att den adressen du skickar ifrån existerar. Även om den heter noreply bör den finnas.

* Vill du vara säker på att inte få problem så köp tjänsten utifrån. http://www.GetANewsletter.com/ är snuskigt billiga och duktiga!
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-09, 16:37 #4
cash cash är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2004
cash cash är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2004
For Hotmail har jeg hatt gode erfaringer med å pause utsendingene underveis. Har nå 1 sekund mellom hver mail, og da funker det greit nesten uansett andre innstillinger. Men generelt sett er det blitt veldig vanskelig å drive med epostmarkedsføring sammenlignet for et år siden på grunn av spamfilterene som også tar mail som er opt-in.
cash är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-10, 01:14 #5
Dykarn Dykarn är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2005
Flitig postare

Ok, forst och framst har du tittat pa olika ESPer?

om du har men har fortfarande bestamd dig for att kora sjalv sa lycka till

(lite tips kan vara att
gor det latt att avbestalla
se till att du tar bort "hard bounces"
om du kan ga med i sender score eller liknanade
se till att du har "confirmed opt in"
ha en sub doamn for alla click redirects)

pm'a om du vill a fler tips
Dykarn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-10, 14:27 #6
Quarks avatar
Quark Quark är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
Medlem
Quarks avatar

Citat:
Originally posted by Gustav@May 6 2009, 19:42
Jag skulle föredra att sköta hela utskicket internet inom företaget. Men finns det sakliga skäl att välja en extern tjänst så är jag öppen för förslag.
Är själv inne på att införskaffa ett liknande system. De jag hittat hittils och som får godkänt av mig är:
http://www.interspire.com/emailmarketer/och
http://activecampaign.com/12all/feature_tour.php (Du kan snacka till dig rabatt)
Quark är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-12, 09:04 #7
lunarmyss avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
lunarmyss avatar

Quark, 12all är inte helt jäkla bra alltså. Ett företag jag konsultade för körde det som tillfällig lösning. Inte helt imponerande

(tyvärr kommer jag inte ihåg några specifika grejer just nu :-/)
lunarmys är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-12, 15:08 #8
EternalSunshines avatar
EternalSunshine EternalSunshine är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2008
EternalSunshine EternalSunshine är inte uppkopplad
Medlem
EternalSunshines avatar

Reg.datum: Nov 2008
annars finns det svenska alternativ. kör själv Beepsend, vet inte vad det kostar men ordentlig support & trevlig personal får man på köpet så kostnaden betyder inte mkt i det fallet.
Tycker dock att deras CMS verktyg saknar några bitar, därför kör jag in vad jag vill skicka i ren html.

Apsis finns oxå, ingen erfarenhet av de. Hittat en hel del gratis verktyg oxå, Atomic Mail Sender, G-lock (för wp). Har inte hunnit prova de än...
EternalSunshine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-13, 10:24 #9
Flitig postare

Flitig postare

Problem som manga brukar ha ar "delivery rate" osv om man kor sjalv, sjavlklart ar det som allt annat att om du har tid och lust och att du inte behover +95% leverans sa kan du kora sjalv, samma som SEO osv.
Dykarn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-14, 13:45 #10
Quarks avatar
Medlem

Medlem
Quarks avatar

Citat:
Originally posted by lunarmys@May 12 2009, 09:04
Quark, 12all är inte helt jäkla bra alltså. Ett företag jag konsultade för körde det som tillfällig lösning. Inte helt imponerande

(tyvärr kommer jag inte ihåg några specifika grejer just nu :-/)
Ok, tack för tipset!

Ska kolla de andra förslagen också.
Quark är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017