FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Sitter och tittar på en skärm som ska sitta på en väg. Runt 27" är det tänkt. Samtidigt så vill man ibland kunna se på TV på skärmen. Min fundering är, vad skiljer en TV-skärm mot en skärm för datorn? Många TV-skärmar har ingång även för VGA etc så det går att koppla in en dator men finns det några begränsningar tex sämre bild etc när man kopplar in datorn på en TV-skärm?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Till att börja med tycker jag du ska köpa en tålig TV/skärm om den ska sitta på en väg
![]() Skämt åsido så har jag själv testat att köra min 37" 1080p LG-tv med VGA, det funkar rätt okej faktiskt, kan tänka mig att de blir finare med HDMI dock ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() Huvuduppgiften för skärmen är data, tv skulle vara vara plus, men jag vill ha bästa bild med datorn. Får besöka en butik och se vad de säger där. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Skillnaden är väl egentligen att plasma ger bästa bild för TV men eftersom en dator oftast består av fasta element som ikoner, aktivitetsfält osv så skulle detta till slut brännas fast i en plasma-tv.
Dessutom är väl de flesta LCD-skärmar för datorn i formatet 16:10 vilket ger svarta kanter oavsett film. Med tanke på att du ska ha en 27" skulle jag rekommendera en LCD-skärm för datorn. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
klarar verkligen en tv av att matcha en skärms upplösning?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag hade köpt en skärm från samsung som är kombinerad tv/datorskärm, http://www.webhallen.com/prod.php?id=86660
Dock bara 25.5" |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag tror att nästan alla TV har sämre input-lagg jämfört med en bra spel-skärm?
Det försämrar känslan (och varvtider) vid simracing och fps-spel. Det är alltså en inbyggd fördröjning någonstans på vägen som gör att en rattrörelse inte visas på skärmen förrän en liten stund senare. Viceversa ser det ut som att bilen är på ett ställe i kurvan medan den i själva verket är längre fram i spelet (i datorn). Det säger sig självt att det blir svårkört då. Samma sak blir det svårt att träffa någon som redan hunnit flytta på sig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Sen vet jag inte riktigt hur det skulle gå till att kompensera även om det är offline i t ex simracing. Fördröjer man ljudet (som är den stora ledtråden tillsammans med skärmen) för att komma i sync med bilden? Och när man gör sina rörelser med ratten och pedalerna har ju redan händelsen inträffat i spelet, datorn är redan längre fram på banan? Man får fortfarande försöka kompensera t ex för en sladd som redan startat med en försenad rattrörelse. Men kompensering kanske fungerar på andra typer av spel? ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|