FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Inom europa är lugnt. Har själv min server i England pga priset. Responstiden ligger runt 50 ms. Märks knappt av när de är så lågt, dock en server i USA med 160 ms är helt annorlunda.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
För någon dag sedan fick jag ingen kontakt med servrar i USA (bl.a. GoDaddy), medan det funkade bra inom Sverige. Testade nog inga inom Europa utanför Sverige. Det var minst 2 avbrott på minst 10 minuter styck. Så vid de tillfällen "Internet är trasigt" är det bättre att servrarna är närmare användarna om tillgängligheten är viktig.
Dessutom kan det vara värt att tänka på att om trafiken passerar både USA:s och Sveriges gränser är det väldigt stor risk att bli utsatt för signalspaning, om nu det är något man själv eller användarna bryr sig om. Visserligen kan man ju inte vara säker på att trafiken håller sig inom Sverige även om både användare och webbhotell finns inom Sverige, men ändå... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag testade precis att pinga lite:
www.godaddy.com 170 ms, 188 ms www.namedrive.com 142 ms, 155 ms www.loopia.se 11 ms, 26 ms www.binero.se 9 ms, 21 ms www.surftown.se 17 ms, 31 ms www.crystone.se 20 ms, 33 ms One verkar inte tillåta ping, men så långt jag kom med traceroute blev det ca 19 ms, så det borde vara lite mer än så. Tiderna är genomsnitten för ett flertal ping. Den första tiden är "standardping", den andra tiden är med 1024 bytes. Pingtiderna kan förstås variera beroende på var man befinner sig, när man kollar och vilken ISP man har. Tänk också på att detta är webbhotellens egna hemsidor. Det kan ju skilja sig lite för olika servrar där användarnas hemsidor finns. Om det är 10 eller 20 ms har ingen betydelse, men 170 ms kan nog märkas, speciellt eftersom HTML laddas först, för att webbläsaren sedan ska kunna se i koden vilka andra filer som behöver hämtas. För att inte tala om när man använder AJAX och användaren väntar på att det ska hända något när man klickar. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|