FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Idag fick jag en begäran om transaktionsunderlag från Handelsbankens bedrägeriavdelning gällande en korttransaktion som genomförts för ett par veckor sedan. För min del är det inte någon fara, mina transaktioner är 3D-secure säkrade och jag kommer att gå skadlös.
Problemet är att kunden som genomförde denna transaktion nyligen har försökt genomföra ytterligare köp på lite större belopp (4-5kkr). Dessa korttransaktioner har dock inte gått igenom trots ca 15 försök. Det luktar ju skumt lång väg. Bör jag gå vidare och göra en polisanmälan? Eller bör jag skita i det? Bryr sig polisen öht? Det är ju uppenbart att säkerhetsrutinerna har fungerat som de ska vid det andra försöket att utföra bedrägeriet. En parantes är att den första beställningen skickades som Rekommenderat brev, så jag kan utan problem få fram exakt vem som hämtat ut varorna där transaktionen inte gått helt rätt till. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Självklart ska du polisanmäla.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Tycker absolut att du ska polisanmäla. Just to be safe.
Vem vet, det kanske kan kanske vara avgörande om en betalning mot förmodan skulle gå igenom i framtiden och du måste bevisa att det inte var du. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
De kortköp som görs i min butik är 3D-secure-säkrade så jag skall gå skadelös om det utförs bedrägerier.
Det är ju dock jävligt irriterande att folk försöker använda stulna kort, det gör ju allt dyrare för de ärliga kunderna i slutänden... Ska ringa och prata med polisen i nästa vecka. Jag vet ju egentligen inte om det är något brott som har begåtts. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det kan ju faktiskt vara så att personen med det "kapade kortet" faktiskt handlat av dig samtidigt som kortet kapats.
Jag stötte på problem för några år sedan när ett kortköp på 10 000 kr nekades trots att krediten på kortet var 50 000 och outnyttjad. Någon dag senare kom kontoutdraget med diverse dyra klädinköp i olika nätbutiker. Polisanmält, utredningen nerlagd, men Nordea betalade tillbaka pengarna.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Bra att veta!! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Risken att jag skall drabbas ekonomiskt ser jag som mycket liten, det är ju bankerna som tar smällen om jag kan visa ett korrekt transaktionsunderlag.
Det är ju en av anledningarna till att det är lite högre avgift på utländska kort. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Uppdatering:
Polisen kontaktade mig, så jag slapp göra en egen anmälan. Ibland är det skönt att ha extremt detaljerade logfiler! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Hej, jag är ny här.
|
Jag startade upp min e-butik nyligen och karriären började med att råka ut för ett antal 'kunder' i den där kortnummer-branschen. Från början anade jag intet och en beställning blev levererad efter alla konstens regler. Sedan kom ett brev från banken med förfrågan om den transaktionen och jag sände in mina verifikationer. Och efter det blir man mer vaksam. Som handlare är man skyddad om man är ansluten till en 3D-Secure-skyddad korttjänst och följer reglerna för de tjänster man använder.
Det är den part med sämst säkerhetsnivå i kedjan mellan banker som åker på att få betala i ett bedrägerifall. Det tycks allra oftast handla om utländska kortnummer i dessa sammanhang där de berörda korten kanske inte har chip eller mer avancerade system än exp date och kortnummer. Och när kortutgivare väljer att ha sådana kort med låg säkerhet aktiva där ute hos sina kunder så tar de en risk. Om en skurk kommit över kortuppgifter, försöker handla hos en 3D-secure-ansluten handlare och det dåligt säkrade kortet går igenom betaltjänsten, så är det kortutgivande bank som i regel åker på att betala om inte kortinnehavare förstås agerat oaktsamt. Viktigt att förstå att den i första anblick skyddade E-handlaren har ett ansvar att efter bästa förmåga (och banken kommer vara domare angående förmågan) göra rimligetsbedömningar om beställningar skall accepteras,summerat från olika faktorer. Detta även om korttjänsten tekniskt sett godkänt betalningen. T ex, gör köparen många omförsök som misslyckas?, kanske med olika kort? Sker köpen nattetid? (verkar vanligt). Uppger köpare en address där du inte kan finna en person med det namnet om du använder en vanlig publika sök-tjänst ? Fel personnummer? Mobilnummer där ingen svarar och oidentifierbar innehavare ? En handlare kan inte vara detektiv och på pass hela tiden om stort antal varor säljs per dag. Men ser banken att ett i deras tycke stor proportion av problemärenden samlas kring vissa handlare så agerar de för att försöka åtgärda problemet. De har fullständig insyn i dina kort-transationer vid behov och märker om något ser onormalt ut. En åtgärd jag själv vidtagit i shopen är att korttjänsten i mitt fall bara accepterar kort utgivna i Norden. Detta eftersom de ärenden där försök gjorts att betala med andras kort i min e-butik har handlat om utländska kort. Genom att välja att försöka stå utanför de här betalflödena tror jag mig få mindre problem i min handelsverksamhet. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|