FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Låt säga att jag som affiliate får 10% per sale i ersättning.
Hur stor del får då affiliatenätverket per sale? Bara nyfiken, rent generellt. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Det beror på vilket Affiliate nätverk det är och ibland även vilken annonsör.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
dom får förmodligen mer än du får
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det kommer kanske inte hjälpa dig så mycket, men mitt Amerikanska aff. nätverk tar 20% av utbetalningen till affiliaten.
Alltså om jag som annonsör erbjuder 10% till mina affilates, så ska nätverket ha 20% av de tio procenten. På en order för 1000 kr ska jag alltså ge 100 Kr till affiliaten och 20 kr till nätverket. Har en känsla av att de svenska affiliatenäteverken snor till sig en bra mycket större del av kakan. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Normalt ligger det mellan 20-50% på summan du får. Beror som sagt på vilket nätverk/annonsör. Säg att din ersättning är 100 kr så är det inte ovanligt att nätverket får 25 eller 50 kr. Hos Tradedoubler som alla vet är dyrast med sämst support brukar det ligga på 50% (senast jag kollade). Plus fasta avgifter. P.S. En del jobbar med påslag till annonsör och en del får en fast summa från annonsör som de sedan tar % på. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Wojt: TD ligger nästan alltid på 30% av affiliatens utbetalning nu för tiden. Programspecifikt givetvis. Var antagligen mer i början, men konkurrensen har hårdnat. Man märker rätt väl hur mycket nätverken tar om du driver en väldigt framgångsrik sajt på ett affiliateprogram, men istället sluter ett samarbete direkt med annonsören och förhandlar nya ersättningar (d.v.s du får deras del av kakan också).
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
AgentInteractive brukar jobba med 70 / 30 - de tar alltså 30%
Euroads tar 33% har jag för mig Double jobbar med en fast summa som de tar av annonsören plus 30% Någon som har koll på vad google tar? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Viktigt att jämföra rätt siffror. Är det 30% av vad annonsören betalar eller är det 30% påslag på vad affiliaten tjänar? Om det är 30% påslag på vad affiliaten tjänar ger det 0,3 / 1,3 = 23% av vad annonsören betalar.
Vilket är betydligt mindre än om man nätverket tar 33% på vad annonsören betalar. Ett nätverk som tar 33% av vad annonsören betalar kan jämföras med en transaktionsavgift på 50% av vad affiliate tjänar. (0,5 / 1.5 = 33%) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
TradeDoubler, Zanox, Double och CJ lägger på 30% dvs. för varje 100 kr så tar de totalt 130 kr betalt av annonsören. Det blir ett pålägg på 23% totalt (30/130).
Affiliator lägger bara på 25%. Dessa siffror kan variera från annonsör och avtal. I början för 10 år sen tog tradedoubler 10% av utbetalningarna. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|