FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag undrar om det finns webbhotell som redan gått över till PHP 5. Alla webbhotell jag kontaktat kör PHP 4 "tills vidare". Eftersom jag är sugen på att börja använda PHP 5 vore det kul om det också fanns webbhotell som stöder PHP 5. I huvudsak tänker jag nu på webbhotell som har PHP 5 installerat som standardversion -- en del tillåter att man kompilerar en egen version och kör i CGI-läge. Är detta för övrigt värt att göra?
EDIT: Jag missade visst att det redan fanns en liknande tråd... sorry! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag kör 5.01 på min webbserver.. inget hotell i korrekt mening dock, men alla mina kamrater har det på sina testburkar och webbservrar. Webhotellen lär väl dröja, men majoriteten av dem har nog bytt före december...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Just webbhotell kommer det nog ta bra lång tid innan dom byter. Det känns litegran som med Apache 1/2. De flesta webbhotell som kör apache, kör 1an. Så kommer även PHP att utvecklas, paralellt 4an å 5an.
Många slarviga kodare(som ofta använder sig av just webbhotell) kommer få stora problem med sina script, inte p.g.a felaktig kompatibilitet, utan för att dom skrivit slarvig kod som accepterats av 4an men inte 5an. Å alla dessa bekymmer är inget webbhotellägare kommer orka ta på sig, på ett bra tag iaf. Å Nybörjare(ursäkta) som oftast är de som använder webbhotell(å inte dedikerade servrar) är sällan uppdaterade och kommer således aldrig behöva använda de extra funktioner som 5an erbjuder såsom objektorienterad programmering. Personlig åsikt men ja vi får väl se ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Vi kommer starta upp en server med PHP5 och endast de som aktivt väljer
PHP5 kommer att hamna där. Det är en hel del som skiljer PHP5 från PHP4 och en hel del script/program kommer att krångla innan dem blivit uppdaterade. Vanliga användare kan inte / vill inte uppdatera eller installera om fungerande program. Därför kommer det med största sannolikhet finnas speciella servrar hos webbhotellen där PHP5 körs men inte PHP4 och vice verca. Det kommer dröja minst 1 år innan man kan söga att PHP5 är standard enligt min uppfattning. Det finns webbhotell som fortfarande kör mysql 2 och 3. Att som "programmer" säger vissa kör apache 1 har jag svårt att förstå men det förvånar mig inte. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det går att köra 4 och 5 parallellt. Bara att skilja mellan version genom filändelsen. Med .php körs 4:an och med .php5 körs 5:an. Bara att webbhotellen sätter upp denna konfiguration.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
PHP4 och PHP5 kan köras parallellt i Apache på två sätt: a) Den ena versionen körs som CGI och den andra som modul. B) Båda körs som modul, men med separata instanser av Apache-servern (och således också separata IP-nummer, portar.) Ingen av sätten är speciellt vackra i mina ögon men jag köper att webhotell kanske ska börja köra med .php5 associerade till CGI-PHP eftersom användningen kommer vara så pass begränsad ett tag framöver.
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Hittade detta på nätet:
marc.theaimsgroup.com/?l=php-dev&m=108736540021355 |
||
![]() |
![]() |