FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Zupp fellas!
Jag jobbar just nu med ett projekt just nu där vi har text på förstasidan likt: Du har 3 nya gästboksinlägg. Du har 28 nya vänförfrågningar. Det jag gör i dagsläget är att genom JavaScript anropa en metod som i sin tur hämtar JSON-data från en Generic Handler och sedan kollar om man har nya gästboksinlägg eller vänförfrågningar. Min fråga till er är: Var går gränsen? Hur många anrop ska man köra och hur ofta som max? Detta projekt kommer att ha väldigt, väldigt många medlemmar inom kort och därför vill jag veta detta nu innan man ökar mängden asynkrona anrop. Peace. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det låter väl som en typisk funktion som inte behöver vara i strikt realtid. Brukar vara en bra tumregel att periodiskt cacha upp sådan information med jämna intervall, t.ex att man pollar nya meddelanden en gång i minuten eller så. Beror förstås på vad du har för möjligheter på backenden, men direktanrop till databas utan cachning för välbesökta framsidor brukar inte vara någon bra idé.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Läs om Comet och dess olika tekniker.
Kommer projektet ha väldigt många medlemmar så är det dessutom aktuellt att ha en dedikerad server för just stream-delen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
En tanke att vid skapande av tex gästboksinlägg så uppdateras en statustabell med just denna information
tabellstruktur: user_id, new_guestbooks, new_friendrequest Sedan körs ett cronjobb 1 gång per minut som läser in denna info i en minnescache, då slipper man för mycket I/O operationer och db uppslag.. Inte helt klockrent men har använt den tekniken med gott resultat.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Lycka till. |
||