FAQ |
Kalender |
![]() |
#41 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Dessutom ger en sådan summa ingen som helst rättvis fördelning. hur fasiken skall rätt upphovsrättsinnehavare få rätt summa, de enda som tjänar på STIM och liknande är ju de stora rättighetsinnehavarna, inte de som egentligen kanske är de som drabbas. De går aldrig att kontrollera.
![]() |
![]() |
#42 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Eller vänta, du menade kanske tvärtom? I så fall är det väl rätt att de inte går säkra, om dessa myggorm hålle rpå med brottslig verksamhet, eller hur?
![]() |
![]() |
#43 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#44 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#45 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#46 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Trots alla som är för eller emot domen har jag har jag själv 3 reflektioner:
1: Jag har svårt att se varför omsättningen hos mediabranschen skulle påverka om dom är skyldiga eller inte. 2: Jag har väldigt svårt och se att dom skulle dömas som helt oskyldiga i en instans, det är som jag har sagt innan i en annan post, det som gjorde att bägaren rann över är att dom har skott sig på det samt att dom har haft detta med att fildela (eller hjälpt till med det) som en liten religion. 3. En sak är säker, om dom vill göra något för att lösa problemen med att fildelning existerar som den gör idag och att stora medieföretagen tjänar för mycket utan att möjliggöra bättre spridning och lägre priser på media med bättre teknik, så har dom gått alldeles fel väg anser jag. Det är uppenbart att prioriteten har varit mer att tjäna så mycket pengar på detta som möjligt, snarare än att verka för en lösning på tillgång/efterfrågan problem och prissättningsproblemen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Och så gör inte alla företag? Kan vara inom alla områden som skatt, flytta verksamheter för klara sig under vissa lagar. Tror nog film/musikindustrin och alla företag runtomkring där har med gråzoner för sig. Om inte prata om alla knarkande artister eller skatte fifflande artister. Så man kan väl fråga vem som håller på med olagligheter i verkligeheten om man ska jämföra målsägande mot tpb folket. Citat:
Inte precis som att det skulle förändras om TPB försvann, skulle komma upp en ny tracker eller det startas i ett helt annat land som inte har samma lagar. I framtiden kommer ändå tekniken förändras igen, det kommer komma nya tekniker. Minskade fildelningen av musik när napster blev nerstängd exempelvis? Nej precis. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | ||
|
|||
Medlem
|
Domen överklagad sedan några timmar tillbaka.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag tror att just uppsåtet har haft störst betydelse för fällandet.
Tingsrätten bedömer att alla de brev från rättighetshavare som finns publicerade på TPB är bevis för att de åtalade kännt till att det förekom upphovsrättsskyddat material. "Trots denna kännedom har de valt att inte vidta några åtgärder för att förhindra aktuella upphovsrättsintrång. I kraft av sina positioner för fildelningstjänsten The Pirate Bay har de tillsammans och i samförstånd, enligt tingsrätten, uppsåtligen medverkat till de enskilda användarnas brott mot upphovsrättslagen." (Källa: Mål nr B13301-06, s. 69) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||