FAQ |
Kalender |
![]() |
#201 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Med respekt för upphovsrätten och dom döda så bör en av dom mest flitigt kopierade pjäserna slutas att kopieras Shakespeare! Sprid inte denna fantastiska glädje som många känner, utan mal ner skiten och för guds skull ge omedelbara böter om nån råka säga. To be or not to be! Okey det var lite flumeri, men faktum är om jag inte uppfatta fel så kommer upphovsrätten att förlängas genom lagförslag i EU till 95år från 50år har jag rätt eller fel? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Det skulle vara mycket märkligt och oroväckande om handlingar som i ett annat land är fullt lagliga skulle resulteraattman dömns hemma i Sverige när man kommer hem. Eller tvärtom. Du dricker en öl och kör bil i Sverige och åker till Estland där man har nollgräns på promille och blir dömd för rattfylleri... Du är i Storbritannien och suger i dig några öl och passerar 0,2 promille och kör bil och när du kommer hem grips du för rattfylleri... I Storbritannien får man köra med upp till 0,8 promille. Det är inte så vi vill ha det tror jag. Fast i detta fall var ju frågan var brottet begåtts och det är ju solklart i Sverige. Brottsforum (den plats där brottet kan anses ha ägt rum) kan också bestämmas till antingen den plats där brottet utförs eller där det får effekt, det är ju rätt i båda fallen.
![]() |
![]() |
#203 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Citat:
Förslag ligger på att närma sig USA med 95 år: http://www.dn.se/kultur-noje/musik/nytt-la...ratten-1.817887
![]() |
![]() |
#204 | ||
|
|||
Medlem
|
Det finns faktiskt en del saker man kan göra utomlands, och bli straffad för i Sverige, det jag kommer på just nu är könsstympning: du åker till tex Egypten med en dotter, får henne "omskuren" (läs könsstympad) och kommer hem till Sverige. Oavsett "omskärningens" lagliga status i Egypten kan svenska myndightere dra dig till domtol och få dig fälld för brott mot svensk lag. TROTS att inget skett inom Sveriges gränser!
Även om jag tycker att just känsstympning av barn (oftast flickor) är något som bör hindras är principen att man blir straffad för något man gjort utanför det straffande landets gränser fel. Lek med tanken: jag skriver i min blogg och kritiserar Kinas diktatoriska regim från mitt skrivbord i Sverige. Någon månad senare skickar min arbetsgivare mig till Vietnam på en jobbrelaterad resa. Kinas regering får nys om det, och begär mig utlämnad för brott mot deras lagar: det lär ju vara förbjudet att kritisera kinesiska regeringen. Jag skulle kunna få sitta flera år i kinesiskt fängelse, trots att jag aldrig tidigare varit i landet. Därav att jag tycker det är en orimlig princip att straffas för något man gjort i ett annat land. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#206 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#207 | ||
|
|||
Medlem
|
orka engagera sig. det går ju bra filmer på TV på söndagskvällarna...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#209 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Konstfack stoppar verk!
Nu börjar lagen slå igenom. http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artik...kel_2767785.svd Det finns aldrig något botten på såna här lagar, dom når alltid absurda nivåer och slår tillbaka hårt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2766265.svd |
||