FAQ |
Kalender |
![]() |
#131 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Säger fortfarande att det finns en balans vissa har förlorat andra har vunnit bara så det är=) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#134 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Jag tycker det är relevant att titta på helhetsbilden. Det här är inga idealister som plötsligt fick för sig att publicera lite länkar till upphovsrättskyddat material. Sakfrågan för mig är i vilket fall det som åtalet omfattat. 1. Ja, det är min åsikt och det grundar jag på rekvisiten i Brottsbalken (vad gäller ansvar för medhjälp), se nedan. 2. Ja, det framgår med all önskvärd tydlighet att det inte enbart är hosting som Carl L. bidragit med. Punkten 1 torde inte få några som helst konsekvenser för internets uppbyggnad, om man bortser från rena fildelningstjänster som tillhandahåller material i strid med upphovsrätten. När man läser tingsrättens dom ser man att det är syftet bakom tjänsten och de nu dömdas förhållning till detta som är det avgörande. Jag håller dock med om att det är lite märkligt att annonsförsäljningsbolaget passerar utan någon särskild uppmärksamhet. Det är dock inte lika självklart att detta skulle utgöra medhjälp i lagens mening, även om det varit en förutsättning för att denna verksamhet kunant fortgå. Punkten 2 tror inte jag får några konsekvenser för webbhotell som inte medvetet ignorerar upphovsrätten. Jag tror de flesta webbhotell har villkor som skyddar dem mot eventuella konsekvenser. Vi talar om uppsåt här. Om en sajt sprider upphovsrättskyddat material i strid med gällande avtal lär detta inte vara ett problem, dels lär kunden bli avstängd och dels framgår ju tydligt vems ansvaret är enligt avtalet. Angående beskattning så har minst 1 200 000 kronor överförts till de nu dömda. För dessa har de inte skattat. Detta skall de så vitt jag förstår göra här i Sverige då de är skrivna här (ja, kanske med ett undantag då). Summan har jag fått från domen och detta är sannolikt bara en liten del av de faktiska summorna. Jag har inte sagt att det är solklart i alla led, men såvitt jag förstått har inga av dessa inkomster redovisats på ett korrekt sätt. Av vad som framgår på sidan 6 i denna tråd så är det ju uppenbart att vi talar om svarta pengar. Utdragen från beslagen mail talar för sig själva. Citat:
![]() |
![]() |
#135 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Det kostar ju också att starta upp aktiebolag som bekant. Men några pengar har han inte enligt sig själv. Har inte redovisat inkomst på flera år enligt media. Bor i en bostadsrätt i Limhamn där han är aktiv i bostadsrättsföreningen. En klassisk snyltare som låter sina medmänniskor betala mer i skatt bara för att han skiter i det. Detta är en man som inte ens är svensk medborgare. Hade "Hamid Muhammed" gjort samma sak så hade han blivit utvisad omgående. Varför han vistas i Sverige är ju enkelt att räkna ut, där går det ju att göra precis vad som helt utan att riskera nåt. Vilket betyder att han egentligen är en liten feg stackare bakom den arroganta och patetiska fasaden. Nä, skicka över anarkistpatrasket hit till staterna och håll rättegången här, så får vi se hur tuffa de är i verkligheten. Arroganta hånflin i media hade nog lyst med sin frånvaro. Hur kan någon se upp till denna man och de tre andra åtalade. Obegripligt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#137 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#138 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Klent straff, tjänar man miljoner på att fildela så borde man kölhalas, det tycker iaf riktiga pirater från Somalia.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Lyckligtvis är jag ganska säker på att du har fel. Dom uttryck vi sett av populistiska uttalanden är nog inte speciellt representativa. Det är väldigt ENKELT att säga ett populistiskt "ja" eller "nej" (framförallt nej) till något, väldigt ofta (och du är ett utmärkt exempel på det) så har man inga konkreta förslag själv på vad som ska göras istället, och man kan heller inte leda sin populistiska åsikt i resonemang och se konsekvenserna därav...din brist på empati är slående.. Jag tycker det är ganska roligt att ni under den här diskussionen har lyckats få med jämförelser med såväl "stackars horor" som personrån, om inte annat så visar det ju på att fantasi inte saknas. Citat:
edit: man ska ju inte glömma att även om det är väldigt många som fildelar, så är det ännu fler som INTE gör det, skälen till det kan såklart vara flera, men det är ju inget snack om vilken grupp jag skulle sikta in mig på om jag var tvungen att välja...den riktiga internetrevolutionen kommer ju när tekniken inte diskriminerar ålder, kön, inkomst, nationalitet eller klass (mao aldrig :-) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||